Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-08, 16:56   #96
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
På tal om djupfrysta grönsaker, är de nyttigare än vanligt? Tycker mig se att spenaten jag köper på Willys tappar färgen bara efter några dagar och blir ljusare. Tror att de har samma spenat på Lidl.
Jag har sett någon tabell över näringsinnehåll i frysta / färska grönsaker och det var en viss skillnad till de frystas fördel, men den var inte häpnadsväckande stor om jag inte missminner mig.

Min uppfattning är att frysta grönsaker är nyttigare än färska. Beror till viss del på varifrån de kommer. Vissa frukter och grönsaker plockas ju när de är omogna för att de ska mogna under frakten. Frysta livsmedel ska, om jag förstått saken rätt, skördas när de väl mognat och sedan frysas in... finns självklart undantag, men på det stora hela kan man nog tänka sig att fryst har mognat med tillgång till näring under hela processen och faktiskt är färskare, då ”åldrandet” stannar av när de fryses in. Skulle man dock hitta närproducerade nyskördade grönsaker bör de kunna vara ännu nyttigare.
Sen tillagar man oftast frysta grönsaker också, vilket man kanske inte gör med färska (och många frysta grönsaker är redan förvällda), vilket ökar biotillgängligheten på många olika näringsämnen i grönsaker. Gäller förstås inte allt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat