Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-07, 12:49   #1
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Från att inte kunna gå till att springa Action Run i Malmö 2018

Så, sitt ner.

Eller inte. Jag har gjort det i nästan ett år och det är lite överskattat när man inte har något val.

Lite backstory -


Den textväggen skrevs 2012, och för att inte drälla för mycket på vad som har varit så ska jag försöka summera de senaste två åren och sedan vad som ska hända de nästkommande månaderna!

2016
Jag började vakna med hjärtklappning, skrik och spydde ner mitt sovrumsgolv flera gånger. Jag försökte resa mig men kunde inte. Jag försökte vicka på tårna för att försäkra mig om att jag inte var förlamad.
Tårna rörde på sig men resten av kroppen ville inte.

Efter minuters, ibland timmars, stretande tog jag mig upp och sköljde munnen, lagade en frukost jag inte åt, och gick till ett jobb som förvärrade mig.

På julen 2015 hade jag vägt 115kg på mina dryga två meter, lyft halvrespektabla vikter, och mått förvånansvärt bra. Då såg jag ut ungefär så här när jag skrattade åt min systers julklapp:



Ingen bra formbild direkt, men man ser i alla fall att det är lite mer än skinn och ben.

I Augusti 2016 såg jag ut så här:



Jag vägde 80kg, sov två-tre timmar om dagen, och knaprade smärtstillande för att kunna jobba 11-12h pass utan paus och sedan träna på det.

2017
I April 2017 accepterade jag till slut det som mina vänner sagt åt mig i ett år, och som jag borde ha sett långt tidigare. Jag sade upp mig och sjukskrevs för utbrändhet.

En stor del av 2017 ägnades i soffan, spelandes Skyrim. Jag kunde gå runt i lägenheten, men att gå ut och röra på mig var förunnat de dagarna kroppen gick med på det. Jag fick anpassa mig efter vad den sade.

Efter några månaders vila (och fantastiskt stöd av min flickvän) beslöt jag mig för att kroppen var redo för att börja träna igen.

Den 31.e December 2017 filmade min flickvän det här klippet, när jag springer mitt tjugofemte varv med 120-140kg släpandes bakom mig.
Min egen kroppsvikt var då och är idag 120kg.



När jag såg det här klippet, och sedan tänkte på det där fotot som togs på min födelsedag i Augusti 2016, och hur illa det varit, och hur mycket längre fram jag är idag, så började jag tänka på vad nästa steg skulle vara - Vad vill jag egentligen?

Av en slump gav min facebookfeed mig en notis om att en annan Kolo-medlem intresserat sig för Action Run i Malmö den 9:e Juni 2018.
Jag funderade på det och beslöt mig igår för att våga ta steget. Jag har velat göra det här länge, men inte vågat ta steget för att jag prioriterat mitt arbete framför mitt välmående.

Men om det är någon gång jag ska göra det så är det Nu.

Så välkomna till Stoltz journal 2018 - Mot Action Run!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat