Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-26, 10:20   #1
Raz01
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 2
Question Proteinshake med typ neutralt pH?

Har under åren använt olika proteinpulver. Från början mest koncentrerat vassleprotein. Men har de senaste 4 åren använt Fairing Rapid Hydro Blend de perioder jag varit aktiv på gymmet. Ett protein jag tänkte vore bra efter typrekommendation av Bartolls Maximum Muscle Guide. Ett hydrolyserat vassleprotein, också med hydrolyserat kaseinat.

Redan då för 3-4 år misstänkte jag att proteinshake kan ha negativ påverkan på tänderna och slutade dricka före och under pass utan enbart efter.
Jag har inte mätt pH på proteinshake, men misstänker att pH blir lågt då enligt annan tråd jag hittade här på forumet, länk till Shenet visade att koncentrerat vassle har pH 4 plus mindre frätskador på tänderna. Troligtvis delvis från proteinshake.

Så vad kan jag göra för att få i mig bra med proteiner utan att skada tänderna? Finns det någon proteindryck som har mer neutralt pH? Spelar det roll om det är vassle, kaseinat, soja eller äggprotein? Hittade en produkt på Fitnessguru som heter ONE EGG, är den produkten mer pH-neutral?

Är det skillnad på pH för koncentrerat 80 eller 100-vassle, isolerat, hydrolyserat? Eller är det kanske bättre jag börjar med BCAA-kapslar under träning och enbart dricker vatten och sedan bara käkar mycket vanliga livsmedelproteinkällor?
Raz01 är inte uppkopplad   Svara med citat