Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-15, 14:24   #12
Mysella
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Sthlm
Inlägg: 40
Som jag skrev innan så är jag extremt petig med vad jag äter och några pastarätter på 1000 kcal eller 100 grams chokladkakor blir det absolut inte. Jag kan inte minnas när jag tryckte i mig en hel chokladkaka sist och skulle jag göra det skulle jag nog må illa. Chokladråtta är jag i den mån att jag önskar att jag skulle kunna trycka i mig en om dagen men nu ser ju inte verkligheten ut så tyvärr. Utan det kanske blir någon bit då och då, säg max 50 gram i veckan, och det kan även gå veckor och åter veckor utan att jag äter godis alls. Jag har ett gäng recept jag går efter så jag äter i stort sett samma mat jämt med kanske tiodagars intervaller, men det blir rätt mycket pasta. Men varje rätt ligger mellan typ 400-600 kcal, en pulverlunch plus banan är 200 och så samma till frukost. För nån vecka sen började jag (återigen) skriva ner allt jag åt och det visade sig att jag låg på ungefär 850 kcal i snitt, på vardagarna.

Om vi jämför mig med min bästa kompis som är lika lång som jag och väger 60 kg och måste äta som en häst för att inte tappa i vikt, som aldrig tränar eller rör på sig och som dessutom är lika glad i kakor och bullar som jag är i choklad så känns hela den här kalori in - kalori ut cirkusen något förvirrande... Är det bara så att hon har en sjukt mycket högre förbränning än jag? Kan man påverka förbränningen på något sätt förutom genom att träna? Jag har provat efidrin en gång under en vecka, då tränade jag iofs inte alls (hade bara hört att det var ett "superbra bantningspiller") och fick sån hjärtklappning att jag mådde dåligt, och ner i vikt gick jag ju inte. Är det idé att prova det nu igen när man tränar eller tränar jag ändå inte tillräckligt mycket för att det ska ha effekt?

Sen har jag en till fråga om det här med att låta musklerna vila emellan passen, alltså, benen tex använder man ju varje dag, det är ju ingen som säger att de musklerna måste vila om man springer en timme varje dag liksom. Jag som då tränar ganska lätt styrketräning (10x3 på några olika maskiner, tar ungefär 40 min), kan jag inte göra det varje dag då, eller i alla fall 4-5 dagar i veckan? De som säger att de tränar styrketräning två timmar per dag, hur bär de sig åt?

Tack för alla svar förresten och förlåt för att jag kanske ställer dumma frågor men det är inte så lätt alltid...
Mysella är inte uppkopplad   Svara med citat