Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-13, 14:21   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av josu Visa inlägg
Jag har en fundering. Jag vet att det inte finns något "facit", jag vill bara få lite svar så att man har ett "hum" om hur mycket man kan påverka sin egen metabolism genom olika metoder.

1) HIIT och styrketräning sägs ju öka metabolismen. Men hur mycket? Om en otränad medelsvensson börjar köra HIIT eller styrketräning 4 ggr/vecka, med hur många procent har den personen ökat sin metabolism då på en månad i genomsnitt? Själv är jag ingen otränad medelsvensson eftersom jag har tränat både kondition och styrketräning regelbundet de sista åren men jag tog det bara som ett exempel.

2) Under en diet rekommenderas det att man äter 5-6 mindre måltider istället för 3 större. Hur stor skillnad på metabolismen kan detta göra i genomsnitt?

Finns det några fler tips på hur man kan öka sin metabolism och på så sätt påverka sin viktnedgång?
1. svårt att sätta generella siffror på det. beror på så mycket. antagligen inte särskilt mycket. generellt kör man ju styrketräning för att behålla sin "metabolism" under diet dvs att koppen väljer att behålla den något mer energikrävande muskelmassan

2. spelar mycket liten (om ens någon) roll om du äter 3 eller 6 ggr.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat