Ämne: Kulturkrockar
Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-12, 17:53   #1
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Kulturkrockar

Idag blev jag varse om något som gjorde mig måttligt irriterad.
Har varit tillsammans med en tjej som är kines sen 8 månader tillbaka och träffat hennes föräldrar och släkt 2-3 gånger under denna tiden. Idag berättade min tjej att hennes mamma sagt att jag måste ta med mig något och ge till dem nästa gång vi hälsar på då både mamman och hennes släkt som varit där tyckt det varit konstigt och dåligt av mig att inte ge en gåva då det är viktigt i kinesisk kultur(hur fan jag skulle kunna veta det, tjejen har inte nämnt eller gett något själv).
Och nu är det minsann på tiden.

Jag kan säga så här att jag inte hade en aning om att det går till på det viset och känner mig faktiskt ganska dum så jag rent av inte vill åka dit igen.

I deras kultur så är det viktigt att ge gåvor, små gåvor som en påse äpplen eller dylikt. Visst det är inga problem men nu blev det en principsak för mig.
Varför ska jag som svensk, i Sverige anpassa mig till en annan kultur när de själva inte anpassat sig till Sverige? Mamman talar knappt förståelig svenska medan pappan och övrig släkt som mest kan några enstaka ord. De har alla bott i Sverige i över 30 år så jag upplever det som ganska magstarkt att be mig följa deras kultur när de själva inte ens lärt sig språket här.

Visst jag kan absolut ta med mig nåt litet nästa gång jag åker dit för sämjans skull men å andra sidan så upplever jag det som en härskarteknik att de tror sig kunna tvinga fram ett beteende hos andra som ska passa dem.
För övrigt så ger jag självklart presenter vid speciella tillfällen som födelsedagar, barnafödslar, inflyttningar etc.
Att hälsa på någon är inte speciellt.

De få gånger jag varit där så har jag knappt inte kunnat samtala med någon då de inte kan prata svenska. Borde jag i min tur kräva att de ska samtala med mig för det är så man gör i svensk kultur?

Tilläggas bör att mamman är ganska sträng(typisk kines) och fått min flickvän att må dåligt ofta pga krav och press att bete sig som mamman vill. Detta är ett beteende jag inte vill uppmuntra och ännu en anledning till att jag inte vill vara henne till lags.

Ja jag är irriterad och skriver i affekt.

Jag är medveten om att jag kanske är löjlig som gör en höna av en fjäder eller är detta en sund ifrågasättning?

Som diskussion. Vad tycker ni om detta och vilka kulturkrockar har ni själva upplevt?
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat