Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-04, 08:54   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Träningsapan Visa inlägg
Tack för svaret! Jag har absolut blivit starkare i hela kroppen. Tar ut mig både konditions- och muskelmässigt ganska bra på roddmaskinen. Latsdrag lade jag till mest för att träna ryggen lika mycket som magen. Att den tar på biceps samtidigt känns helt ok. Kanske byta till något som är mer bara rygg?

Marklyft känns läskigt, verkar vara lätt att skada sig om man gör fel? Kanske får gå och be någon på gymmet visa
Latsdrag tränar ju inte de muskler som gör motsatt rörelse till vad dina crunches tränar. Latsdrag tränar ju just latsen, som drar armarna bakåt och nedåt.

Jag trodde poängen med ditt schema var att hålla det simpelt och med få övningar som tränar hela kroppen. Då verkar det ju lite konstigt att försöka undvika att träna biceps.

Om du vill träna de raka ryggmusklerna (erector spinae) mer så är det ju snarare nåt i stil med rygglyft du ska göra.

Men då du ror så rätar du ju på ryggen så du tränar ju raka ryggmuskeln i den övningen. Dessutom tränar du stora ryggmuskeln (latsen) i rodden. Så ur det perspektivet ser jag inte att du skulle ens behöva köra latsdrag för att träna ryggen lika mycket som magen.

Men grejen är ju att rodden kanske inte kommer träna dina muskler tillräckligt tungt för att ge styrke och hypertrofiökningar. Du kör det ju trots allt som en konditionsövning. Det kommer ju såklart ge en del muskulära ökningar, men du kan ju jämföra med ifall du skulle köra latsdrag med såpass lätt vikt att du orkade flera tusen repetitioner i ett set. Det kanske inte är tungt nog för att kunna räknas som en fullvärdig övning (för just styrka och hypertrofi).


Det finns ju en klistrad tråd här på forumet med diverse nybörjarprogram som du kan kika på. Det kan ju kanske vara enklare än att behöva uppfinna hjulet på nytt. Tror det finns nån typ av simplistiskt helkroppsprogram där. Sen är det ju bara att du kör rodden antingen före eller efter styrketräningen och ser det som enbart konditionsträning.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-06-04 klockan 08:57.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat