Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-06, 12:02   #37
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
I mina ögon så är det:
1. Korkade kalorier - andra fetter är hälsosammare,
2. Onödiga kalorier - vid viktminskning,
3. Ekologiskt oförsvarbara kalorier - vatten och kraftfoder i massor för att grisarna ska fetta till sig..., samma som veg. vs. animaliskt protein eg.
Exakt. I DINA ögon. Givetvis håller inte en LCHF-are med utan anser den absoluta motsatsen. Så på så vis blir det ju svårt att diskutera eftersom du har den åsikten du har och en person med sin övertygelse då säger motsatsen.

Angående vetenskapen kring fettrekommendationer etc. så är det ju något som diskuteras av betydligt mer objektiva personer än LCHF-fanatiker. Det är något som ifrågasätts mer och mer samtidigt som fördelar med lågkolhydratkost får mer och mer vetenskapligt stöd.

Precis som många redan påpekat är ju felet ofta en martyrattityd, "alla mot oss".

Märk väl att det är inte är MINA åsikter direkt, jag försöker bara se det ur andra perspektiv. Angående din punkt 3 så tror jag att en utpräglad konspirationsteoretisk LCHF-are äter mestadels ekologiskt och närodlat etc. Med så mycket fett i kosten tror jag inte det är så himla resurskrävande heller faktiskt, det är ju köttet som fr.a. kostar resurser. Inte svålen.

Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
(Det är förstås intressant att diskutera LCHF som livslång kosthållning också - men vill man luta sig mot vetenskap så finns här ju nada)
Nada är att ta i tycker jag, jag tycker man kan hålla sig mer objektiv än så. Det finns mycket tveksamheter kring sådan här kost och det finns mycket tveksamheter kring övriga kostrekommendationer också.

Framtiden får ju utvisa helt enkelt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat