Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-11, 12:13   #193
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Har nyligen börjat springa med 43min på milen som mål(tid i min ungdom), har hunnit springa 4 ggr. Med följande resultat.
65min
65
60
57
Springer på samma sätt som jag alltid gjort, högt tempo i ca 3km, sen pga trötthet ca 3-4km lite långsammare, för att sen öka hela sista biten.
Vet att tiderna inte kommer att minska lika fort hela tiden, men kan detta vara ett bra sätt komma tillbaks till hyffsade tider?
Jag själv har gjort mina bästa tider när jag hållit ett någorlunda jämnt tempo. Eventuella tempohöjningar har kommit mot slutet.

Nu är jag inte säker på hur ditt träningsupplägg är men vill du förbättra din miltid borde du variera träningen mer. Förutom att springa själva distansen borde du ha omväxlande intervall- och uthållighetsträning. Det är inte en speciellt lång distans men jag själv tycker att pass på drygt 12 km ger mig bättre uthållighet på milen. Det kan säkert få dig att inte tappa lika mycket tempo efter några km.

Den första tiden kommer du antagligen fortsätta se en bra utveckling även om du springer samma pass hela tiden. När kroppen väl har vant sig vid löpningen igen kommer du antagligen stagnera och då hjälper mer varierad träning.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat