Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-11, 09:30   #10
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Citat:
Åstrandtestet verkar ju vanligt också - submaximal typ.
Ja Åstrands test är så kallat submaximalt, för att du ska slippa sätta otränade personer på ett maxtest låter man dom cykla på lägre belastning och genom att mäta pulsen räknar man ut hur mycket högre belastning de skulle klara om de istället låg på maxpuls (Teorin bygger på att efter en puls på ca 120 blir slagvolymen inte större utan samma mängd blod pumpas ut per slag som vid maxpuls. Det gör att man lätt kan räkna om den puls man har vid ett visst watt till det wattal man skulle ha vid maxpuls. Problemenet är ju att man inte vet vilken maxpuls personen har. De med hög maxpuls blir således underskattade och de med låg maxpuls överskattade)

Citat:
Frågan är om man kan räkna om en 9:a vid cykeltestet till maximal syreupptagningsförmåga (ml/kg * min) eller (liter/min)?
Min teori är att man inte kan det eftersom testen bygger på anaerob kapacitet. En stark velodromcyklist (kortdistans) skulle säkert slå världsmästaren i längdskidåkning trots sämre testvärde. Detta på grund av bättre mjölksyratålighet och benstyrka.

Citat:
Effekten man producerar kan man väll också räkna ut!?
Kroppsvikten * tiden på en viss sträcka (eller nåt)
Effekten i watt är det motstånd som är på cykeln varje sekund vid den hastighet du måste trampa (är inställningen på en cykel ett vistt motstånd är det alltså 300 watt oavsett om du cyklar på det motståndet i 5 minuter eller 10 sekunder). Exakt i vilken takt man ökar belastningen och hur många watt varje höjning är vet jag inte.

Citat:
Hur stor betydelse har lungvolymen för ett högt Vo2 max? (Den är ju mer eller mindre genetisk och borde ge stora fördelar).
Inte så stor betydelse lungorna är inte den begränsande faktorn.

Citat:
Peter: angående 200W = 2,8l / min så är väll det beroende på hjärtfrekvensen?
Nej, cyklar du på 200 watt på ett åstrandstest och sen mäter pulsen har du betydligt högre maximalt syreupptag än 2,8 liter per minut. Det har i studier visat sig att oavsett vikt/ålder/kön mm så går det åt nästan exakt samma mängd syre för att trampa en cykel med en viss belastning. 200 watt motsvarar 2,8 liter syre per minut. Oavsett om det är ditt max (ganska otränad) eller bara uppvärmning (för en elitidrottare som kanske har 5,8 liter i max)
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat