Visa ett inlägg
Gammal 2021-11-17, 15:07   #391
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Lite offtopic, men varför lagar ni olika mat?

För att mina barn är, i likhet med många andra barn, inte direkt överförtjusta i viss mat och likaså är jag inte alltid så pigg på att äta köttbullar, varmkorv, falukorv osv som enda proteinkälla. Ibland kan man få i dem kyckling, köttfärssås, panerad fisk osv, men jag upplevde att efter 2-3 år någon gång blev de helt ointresserade av att testa ny mat och även helt ointresserade av att äta mat de inte tycker om just nu - allt kött i oprocessad form förutom kyckling är t.ex omöjligt att få i dem. Potatis funkar inte, inte ens potatismos - när det gäller kolhydrater är det i princip bara vetebaserade produkter som bröd, pasta, couscous som funkar - och ris ibland. Grönsaker och frukt går ner, i princip vadsomhelst iaf.
Detta är ett rätt vanligt fenomen i en viss ålder och jag utgår från att deras smak och aptit ändras när de blir äldre. Tills dess får de äta sånt de faktiskt äter. Och jag äter vad jag vill, och självklart går det att laga mat som hela familjen äter, men jag väljer oftast att göra något eget till mig själv och ibland till sambo.

Innan jag fick barn tyckte jag att folk var för mesiga när det gäller vad deras barn äter eller inte äter. De äter om de är hungriga tänkte jag. Men riktigt så enkelt är det inte. Ja de blir hungriga, mitt i natten t.ex om de inte ätit middag eftersom det inte föll dem i smaken… det är inte jättekul att handskas med, så det är enklare att ge dem något de faktiskt äter än att försöka få dem att äta oxfilé och potatisgratäng. Ja det är en kortsiktig lösning, men chansen att de skulle ta skada av det på något sätt är minimal - så länge det inte handlar om att de äter extremt enahanda, som t.ex enbart makaroner och inget annat.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat