Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-07, 19:44   #23
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
de allra flesta (även här) hänger sig åt inte är på den nivån att fördelningen av makronutrienterna spelar någon större roll.

(...) Precis som Svensson inte har någon direkt nytta av en glykogenladdning för att springa 5:an fyra gånger per vecka så har inte heller average gymare någon fördel/nackdel av en viss fördelning kolhydrat och fett. Trappar man upp det ett par steg så kanske det dock finns fog för att finjustera detaljerna och faktiskt få praktisk effekt av det hela.
Javisst, jag tror precis som du. Slippa sötsug, matkoma, vara piggare, osv., genom att åtminstone prova att skära ned kolhydratmängden vinner nog många mycket på.

Sedan läser man en del texter, som t.ex. Anabolic Diet, och diverse studier, som visar på att det är en fördel hormonmässigt att äta hyfsat mycket fett. Vet inte om det ger någon extra effekt utöver en miniminivå, men det kan ju vara så att många inte når upp till ens den. Orkar man lika mycket på högfett verkar det ju vara fördelaktigt, vilket är vad en del faktiskt säger -- först på LCHF har (styrke)träningen gett något.

Tränar man mer får kompositionen justeras så det funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det mest negativa är att frukosten blir bra mycket tråkigare
Mitt mandelbröd är en finfin ersättning, såvida man inte är helsåld på gröt. Jag löste problemet genom att byta ut frukosten mot kaffe/té med mjölk, eftersom jag ändå slutade att vara hungrig när jag vaknade... :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Med den bonusen att det är det smakmässigt i särklass bästa livsmedlet. Vansinnigt gott med ost. Att byta ev chips mot en 20-månaders lagring är inga problem till helgens film.
*dräggel* I mitt kylskåp ligger en röd invaxad julostboll (Edamer, tror jag) sen förra julen och väntar på mig, ihop med en rökt ost och en 12-månaders präst... Det finns så oerhört mycket att upptäcka när man lyfter blicken från hushållsosten!

----

Kul att läsa om allas erfarenheter!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat