Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-07, 14:35   #15
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Jag äter väl inte LCHF egentligen, snarare "LCHPMF" (low carb/high protein/moderate fat), men hoppas det är OK.

Upplägg

110-120g fett, 225-250g protein, 30-50g kolhydrater. Proteinkällor är för det mesta: vassleprotein, kvarg, kyckling, nötkött, EAA(innan träning). Fettet får jag från: Val- och cashewnötter, rapsolja, smör, köttet. Ett cheat-meal i veckan.

Träningen

Har kört det här ca. en månad nu, och trots underskott och "inga" kolhydrater så går träningen bra. Styrkan har inte gått ner och jag får fortfarande nästan lika mycket pump som vanligt. Den största skillnaden (som ändå inte är så stor) är att man känner att man mattas snabbare än vanligt, halvvägs in i passet är man lite tröttare än vanligt. Jag försöker därför köra lite kortare pass än normalt. Antagligen beror detta åtminstone delvis på att jag ligger på underskott, alltså inte bara avsaknaden av kolhydrater.

Varför?

Jag märkte att jag hade förbannat svårt att ta mig under ungefär 95kg med kolhydrater. Dels så har jag ganska låg ämnesomsättning, och dels så är jag tämligen stillasittande. Problemet med kolhydrater för mig är också att om jag väl börjar äta så har jag fruktansvärt svårt att sluta. Nu när jag däremot i princip avstår helt så har jag inte något större sug alls, oftast. Dessutom är jag betydligt mindre hungrig jämfört med vid samma kcal-intag med kolhydrater.

Nackdelar

Givetvis finns det sådana:

*Jag älskar det mesta som innehåller kolhydrater, och givetvis saknar man bröd, pasta och annat gott.

*Man har lite mindre energi och pump på gymmet

*Man krymper lite pga glykogenet, men å andra sidan blir magen plattare och man ser allmänt lite hårdare/"torrare" ut. Efter bara ett par dagar när jag växlar till no-carb(ja, det har hänt varje gång) så har separationerna på låren blivit rejält mycket bättre, t.ex.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat