Ämne: Tuffa vapen!
Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-15, 21:45   #187
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Nödvärnslagen innebär inte att du kommer undan från vapenbrott motsv.
Jo, det kan innebära det om vapenbrottet begåtts i självförsvarssyfte.

Citat:
Om du blir överfallen på skjutbanan eller på jaktpass där du kan antas ha ett laddat vapen och du fredar dig med vapnet så blir jag förvånad om du fälls för något alls.
Det beror på huruvida våldet är uppenbart oförsvarligt eller inte.

Citat:
Om du däremot bär på ett olagligt vapen och avlossar detta för att försvara dig själv så bör du däremot låsas in för vapenbrott även om du säkerligen friskrivs från dråp/mord
Det är inte alls säkert. Många blir friade eller får lindrigare straff med motiveringen att de rör sig i kriminella kretsar och därför bär vapen för att försvara sig.

Citat:
Om du sitter hemma och någon börjar bryta i din dörr och du har tid att släpa dig till ditt vapenskåp,låsa upp detta,sätta ihop dit vapen, ladda detta, (helst)skjuta varningskott och därefter avfyra det genom dörren mot det första hotet och därefter skjuta person nummer två i ryggen när denne springer iväg från platsen så kanske det inte är jättetroligt att du frias och bör nog heller inte frias.
Precis som mannen i detta fallet hade tid att ringa 112 så lär du ha tid att öppna vapenskået och ladda bössan medan de bryter sig in genom ytterdörren.
Jag vet inte hur din ytterdörr ser ut men själv hade jag haft tid att tillverka en rörbomb innan ytterdörren ger vika (däremot skulle jag inte direkt hoppa från tredje våningen för att komma undan).

Citat:
I det sista scenariot hade jag själv definitivt inte sprungit till ett vapenskåp iaf,det alternativet hade varit fullständigt irrationelt och rent av korkat
Vart nånstans är det irrationellt att hämta bössan när någon bryter sig in och hotar dig till livet?

Allvarligt, du vet inte hur nödvänrsrätten fungerar. Sluta låtsas som det.

Senast redigerad av Yes den 2018-07-15 klockan 21:47.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat