Ämne: Tuffa vapen!
Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-15, 21:33   #186
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Nej.
Nödvärnet innebär att du får bruka våld även dödligt sådant om det kan anses försvarligt och så vidare den biten är solklar.

Nödvärnslagen innebär inte att du kommer undan från vapenbrott motsv.

Som sagt,om någon försöker råna dig med ett vapen och du vänder på vapnet och avlossar detta så bör du gå fri.

Om du blir överfallen på skjutbanan eller på jaktpass där du kan antas ha ett laddat vapen och du fredar dig med vapnet så blir jag förvånad om du fälls för något alls.

Om du däremot bär på ett olagligt vapen och avlossar detta för att försvara dig själv så bör du däremot låsas in för vapenbrott även om du säkerligen friskrivs från dråp/mord

Om du sitter hemma och någon börjar bryta i din dörr och du har tid att släpa dig till ditt vapenskåp,låsa upp detta,sätta ihop dit vapen, ladda detta, (helst)skjuta varningskott och därefter avfyra det genom dörren mot det första hotet och därefter skjuta person nummer två i ryggen när denne springer iväg från platsen så kanske det inte är jättetroligt att du frias och bör nog heller inte frias.

I det sista scenariot hade jag själv definitivt inte sprungit till ett vapenskåp iaf,det alternativet hade varit fullständigt irrationelt och rent av korkat
Den diskussionen har jag redan haft här på brädan. Tydligen så kommer alla inkräktare ringa i förväg för att berätta att de ska bryta sig in
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat