Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-12, 01:35   #10
Kålle
Registered User
 
Kålles avatar
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 314
Tips
Det bästa tipset man kan få, enligt mig, är följande länk:
https://www.strongerbyscience.com/how-to-bench/

Greg Nuckols som skrivit, är jävligt kunnig. Har läst hans guider och artiklar flera gånger om för att försöka få in all information från dem. Det är väldigt detaljerade guider. Jag personligen tycker att jag har honom att tacka för mycket av min utveckling.

Din bänkvideo
Angående din bänkvideo, inte den bästa vinkeln att analysera kanske, men... om man använder bänkramen som referens så ser man dock i ditt failade rep att kameran ser mer av stången på vänster sida än i tidigare rep. Alltså är stången längre bort i det failade reppet vilket betyder att du pushat stången mer ner mot magen. Pausar man så ser man det tydligare. Man ser också vid 22 sek att din vänstra arm är mer vinklad in mot kroppen än din högra, vilket är själva anledningen till att stången hamnar långt ned på vänster sida.
Det som skiljer sig åt i dessa vinklar är att du med din vänstra arm använder mindre bröstmuskel och mer främre axelmuskel, vilket är en svagare och mindre muskel.

Mer tips

Även här har Nuckols en grym artikel som kollar på den typiska stångbanan för elitlyftare, och förklarar varför den är mer effektiv. I korta drag axel vs bröst som jag beskrev ovan.
https://www.strongerbyscience.com/bench-press-bar-path/

Utöver vad som gick fel i videon så tycker jag från denna vinkeln att din teknik ser bra ut. När det kommer till finslipningen så är säkert någon mer erfaren än jag bättre på att ge dig vidare optimeringar. Men jag tror du kommer väldigt långt på att mata in allt Nuckols har att säga om bänken (gäller även hans andra guides).

Leg drive
Det finns två typer av leg drive som används av styrkelyftare. Den första typen innebär att man med benen trycker sin kropp mot sitt huvud och bildar en tight och hög brygga, precis som du verkar göra i videon. Målet är att korta ned stångbanan och det enda din leg drive gör är att hålla bryggan tight, det blir aldrig någon större rörelse eller stöt med denna metoden. Det här är den vanligaste varianten. Du kan ju kolla exempelvis eddie berglund eller josef eriksson på youtube.

Den andra typen är den mindre vanliga. Den används när man pausar med "sink in" tekniken. Den fungerar på exakt samma sätt som den första typen, med skillnaden att när stången vilar på bröstet så låter du baren sjunka in i bröstet och minskar bryggan lite. När det är dags att pressa upp stången igen så trycker du din överkropp mot ditt huvudet och archar hårt igen, på så sätt "stöter" du baren och ger den momentum uppåt och mot axlarna. Det mest relevanta verkar vara att få momentum mot axlarna (det kommer du se om du läser Nuckols). Här kan du kolla Brett gibbs eller greg nuckols på youtube, de båda använder den tekniken.

https://www.youtube.com/watch?v=BoI1kvsCS9s
Här förklarar Nuckols det bra i video.

Det är nog denna typen av leg drive du försöker få till? Enligt många tjänar man knappt på den och den är svår att bemästra. Jag försöker dock använda den i alla fall, mest för att det känns bra typ

(Vissa vill inte kalla de första metoden för leg drive, andra tycker det är en av två typer som jag beskrev. Det var förvirrande som fan i början, men oavsett vad man vill kalla det så finns det två metoder och att stöta stången som i den andra metoden är inte ett måste)

Hoppas du hittar något som hjälper!
__________________
Från otränad och framåt, fjärde året av styrketräning

Knäböj: 210 - Bänkpress: 137,5 - Marklyft: 205 - Militärpress: 95

Senast redigerad av Kålle den 2017-08-12 klockan 01:43.
Kålle är inte uppkopplad   Svara med citat