Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-26, 19:13   #8
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Osteoporos är väldigt ovanligt hos yngre män, om man inte har typ bristsjukdomar, anorexi eller liknande. Det blir alltså väldigt konstigt att läsa studier på postmenopausala kvinnor (den första länkade studien), gamla (65-85 i den andra länkade studien, t.ex.) - d.v.s. grupper där det är väl känt att förekomsten av osteoporos är hög, oavsett SSRI - och studier på typiska osteoporosfrakturer som höftfraktur efter fall i samma plan (den andra länkade studien).

Jag är inte påläst kring SSRI:s ev påverkan på bentätheten, men det är inte omöjligt att det kan finnas en effekt. Det finns ju andra mediciner där påverkan på muskler (statiner, blodfettsänkare) respektive senor och ligament (ciprofloxacin, ett antibiotikum) är väl känd - vilket inte är detsamma som att alla som någonsin använder preparaten får de biverkningarna.

Jag tror att det är svårt att uttala sig säkert när det gäller träningsskador hos folk som samtidigt använder SSRI, inte minst för att många som använder SSRI för sjukdomstillstånd där ångest är ett vanligt symptom ofta använder träningen som en metod för att lindra ångest, och ofta har en tendens att åtminstone i perioder träna lite för mycket, lite för ensidigt och lite för hårt. Och att det kan leda till skador är ju också väl känt; många på Kolo har provat.

Har man problemet att man är gjort av porslin skulle jag i första hand rekommendera att man ser över sin träning och försöker träna mer varierat, anpassa träningsdosen bättre till sin faktiska nivå (t.ex. är det viktigt att börja lågt och trappa upp långsamt, MYCKET långsammare än vad känslolivet tycker är rimligt) och sluta jämföra sig med andra och tycka att man borde tåla att träna på samma sätt som de tål. Jag har själv en kropp gjord av kex, och har fått lära mig den hårda vägen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat