Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-15, 21:33   #3
Swiftey
Registered User
 
Swifteys avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 1 178
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
När man skadar sig under styrketräning så är det väl väldigt sällan benen som far illa? Utan snarare senor, ligament, muskler, diskar och andra mjukdelar? Så just bentäthet och frakturer skulle jag inte oroa mig över.
Ja men det är just det spåret jag är inne på. Alla hormoner har väl någon slags effekt på hela faderullan. Tittar man t ex på hormonförändringar som kvinnor genomgår under klimakteriet så lyder följande:
Citat:
Estrogen has a dramatic effect on musculoskeletal function. Beyond the known relationship between estrogen and bone, it directly affects the structure and function of other musculoskeletal tissues such as muscle, tendon, and ligament. In these other musculoskeletal tissues, estrogen improves muscle mass and strength, and increases the collagen content of connective tissues. However, unlike bone and muscle where estrogen improves function, in tendons and ligaments estrogen decreases stiffness, and this directly affects performance and injury rates. High estrogen levels can decrease power and performance and make women more prone for catastrophic ligament injury. The goal of the current work is to review the research that forms the basis of our understanding how estrogen affects muscle, tendon, and ligament and how hormonal manipulation can be used to optimize performance and promote female participation in an active lifestyle at any age.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6341375/

Nu vet jag att det är såklart skillnad på hormon och hormon. Men förstår du min poäng? En hormonförändring lär han påverkan på mer än man tror. Jag tycker jag ser ett samband i det hela att det BÖR ha en påverkan då jag känner flertal människor som äter SSRI och åker på skada efter skada.. Det enda vi har gemensamt är att vi alla äter SSRI. Vi är sköra som porslin på gymmet
Swiftey är inte uppkopplad   Svara med citat