Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-13, 22:45   #10
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av ClasseAsad Visa inlägg
Tack för era svar.

Angående internationell status vara eller icke-vara. Är det inte så att det är enklare att få ett green card i USA ifall man studerat där? Det är ett av de viktigaste kriterierna i mina ögon eftersom att mitt mål är att arbeta i USA/Kalifornien. Studentliv är inte viktigt för mig. Första gången jag drack alkohol var någon vecka efter min artonårsdag och sedan den dagen har jag druckit en handfull gånger. Jag gillar inte fester och har aldrig varit på en nattklubb eftersom att det inte intresserar mig det minsta.

En fördel med Stockholm är ju att jag bor hemma och kommer att ha noll utgifter under kommande år. Nackdelen är ju som ni nämner, att faktiskt bo hemma, och inte kunna få pröva vingarna så att säga. Givetvis finns möjligheten att bo tillsammans med flickvännen i Stockholm med, men låt oss säga att päronen är ganska konservativa med sådant (inte för att det berör mig alltför mycket), fast det går ju visserligen att lösa.

Lund vet jag ska vara respekterad, och vara en trevlig stad att bo i (kanske inte riktigt för mig?), men mig veterligen har Lund inte utbyten med USA. Där ligger KI i topp strax följt av Göteborg.

Hur ligger det egentligen till med att arbeta som läkare/plastikkirurg i USA? Behöver man ha gjort ett utbyte under sina studier?
Inte för att vara taskig men dina drömmar om att bli plastikkirurg i USA låter lite klichéartade. Att du redan idag ska planera hur resten av ditt yrkesliv ska se ut är inget garanterat recept för framgång eller lycka.

Mina råd till dig är:
1) Sök till en stad du tror du kommer trivas i och prioritera att faktiskt bli vuxen och utvecklas, det gör du inte om du bor hos päronen.
2) Ta saker och ting som de kommer, om 5 år kanske du har en helt annan syn på livet än du har nu.
3) Om du efter ett par års studier fortfarande är fast besluten om att du vill till USA så gör du helt enkelt USMLE-proven. Livet tar inte slut för att du inte valt den mest optimala vägen.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat