Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-20, 13:27   #285
supercharge
Registered User
 
supercharges avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag håller med om allt du skriver. Människor som kommer från krigsdrabbade länder behöver enormt mycket stöd och handhållande i början och vissa även lite omskolning (värderingar etc).

Ska man ta hit massa människor så kommer det kosta medan vinsten snarare är moralisk än ekonomisk, vi hjälper folk i nöd. Men att göra detta på kort tid med extremt stort inflöde på en gång och utan en plan för mottagandet blir utgifterna väldigt höga och lidandet för de som hamnar i de svenska "ghettona" stort.

(Jag tror jag har fått fram vad jag vill ovan, skriver i all hast).
Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om, det är det som är poängen. Folk förstår verkligen inte det. Dessa länder i tredje världen har ingen demokratisk tradition alls. De har alltid varit ockuperade, krigshärjade och underutvecklade. Den enda anledningen till att de inte befinner sig på medeltiden fullständigt är för att västvärlden har delat med sig av teknisk utveckling till dem.

Därtill har man helt missat faktumet att folk kanske inte vill bli "omskolade" överhuvudtaget. Kulturella identiteter sitter hårt. Vi har haft romer som levt i europeiska länder i många hundra år utan anpassning, trots att det för oss är otänkbart hur någon kan vilja leva i vad som ser ut som en ambulerande soptipp snarare än ett modernt hem. Och inte heller har det saknats insatser från staternas sida genom årens lopp, men de vill helt enkelt inte.

Det är tyvärr så att det är långt närmare att svenska förorter börjar likna miniversioner av dysfunktionella länder i arabvärlden snarare än (kulturellt) "svenska" platser med utländsk befolkning. Det är på sådana här platser ofta inte ens helt accepterat med ens de innersta grundstenarna i ett civiliserat modernt samhälle: att demokrati är en bra sak till exempel, att myndigheter ska gå att lita på, eller att rättssystemet ska vara sekulärt och opartiskt snarare än att bygga på religiös tradition. Och vad är det för samhälle man får med sådana värderingar? Hur fan ska det funka?

Senast redigerad av supercharge den 2015-03-20 klockan 13:29.
supercharge är inte uppkopplad   Svara med citat