Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-12, 11:15   #491
Gute
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 3 359
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Här haglar det sunda värderingar och trivsamma filmer
Tack min vän. Det går inte att se annat än ljust på framtiden inom svensk styrkeidrott.

Under det senaste året har:
- Materialfri lyftning har namngivits som klassisk gren. Detta skiljer sig markant mot vad som gick under namnet RAW. RAW var inte definierat, inom tex. amerikanska klipp visades ibland lyftare med knälindor under begreppet RAW. Klassisk lyftning är trikå, t-shirt, nakna ben och handledslindor, bälte om så önskas.
- Individuell ranking för klassisk gren har införts
- Riksmästerskapet i klassisk gren
- En kraftfull uppryckning i idrottsetiska frågor, antidopningskontrakt, +10 års tillägget för avstängda lyftare etc.


En fråga jag fått ställd av flera motionärer på atletklubben är att de lagt märke till att mina nuvarande resultat sett till belastning skiljer sig markant mot mina tidigare. Vad är den bakomliggande orsaken?

Mitt svar är

"sjukdom, antalet träningstillfällen per vecka samt att jag inte längre använder bänktröja. Bänktröjan gav mig som mest 40 kg mer i belastning på stången. Genomsnittligt ökande belastningen på stången uppskattningsvis till 32.5-35 kg endast som ett resultat av tröjan"

- 40 kg, det är ju mycket?

"Ja det är mycket, tränade med bänktröja regelbundet i 4 års tid. För att ta ett exempel har i dagsläget endast 3 av herrlyftare i viktklasserna upp till 100 kg klarat kvalgränsen till bänkpress-SM utan bänkpresströja. AV dessa har ingen haft mer än 2.5 kgs marginal."

- Så nu slutar du helt använda bänktröja?

"Ja"
Gute är inte uppkopplad   Svara med citat