Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-26, 17:15   #14
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Körde en timmes testpass idag för att prova lite nya övningar.
Gick sådär, men man får ta lärdom av allt! Var mentalt laddad och hade käkat som fan hela dagen, så nu jävlar...

Började med att testa knäböj i smith för första gången i mitt tunna liv.
Bara studerat lite guider bland annat på detta forum samt spanat på "proffsen" på gymet tidigare. Surrade på mig ett "magbälte" o intog ställning.

40kg 3 sets x 8 reps
50kg 2 reps (test)

40kg belastning var en bra start, kändes bra. Lite svårt o låta bli att lyfta hälarna från golvet i sittande ställning bara. Likaså vettefan om man ska använda ryggen så mkt som jag gjorde sista decimetrarna upp till upprätt ställning? Gjorde ett test på 50kg med bara två reps för att känna på, men ska hålla mig till 40kg minst ett pass till så jag är säker på att jag gör övningen rätt först. 50kg kändes som om det kan bli tufft o fixa dessutom.

Nästa test var o hitta ett lämpligt övningsschema för bicepsen. Här gick det lite sämre.

Bicepscurl i hiss, 10kg 3*8
Incline Hantelcurl i snebänk, 10kg 1 set, 7 reps vardera arm
Concentration curls mot knä, 10kg 1 set, 6 reps, failure på 7'e
Concentration curls mot knä, 6kg 1 set, 8 reps
Preacher curls, 10kg, 1 set 4 reps, failure på 5'e
Preacher curls, 8kg, 1 set 7 reps, failure på 8'e

Här hände något skumt. Failure på nästan varje övning, alltså på tok för tunga vikter. Ändå har jag så sent som i veckan kört preacher curls 3*8 på 10kg utan problem, men idag tvärdog bicepsen o jag blev nästan förvånad när jag "gick in i väggen". Verkar som om jag tog ut mig för hårt i första övningen, bicepscurlen i cablecrossen, som för övrigt kändes läskigt jobbig.

Tyvärr kändes concentration curls på tok för jobbiga med 10-kiloshantlar, medan 6-kilos var för lätta och några 8-kilos finns inte på gymet.

Slutsats:
Knäböj känns nu i efterhand som om det har tagit så in åt helvete på benen, särskilt quadsen. Känner mig mycket mer slut mot för då jag körde i benpressen förra veckan. Ska köra ett pass till på 3*8 på 40kg för o få in så bra kontakt o rörelse som möjligt från start.

Bicepsövningarna måste jag analysera o göra om helt, har fungerat bra i två månader att bara köra preacher-curls så känns lite skumt att behöva backa vikt nu bara för att man lagt till ett par övningar.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat