Visa ett inlägg
Gammal 2020-11-03, 11:54   #1
Villbygga
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Inlägg: 2
Svårt att få samlad bild av hur kosttillskott används mest effektivt

Jag har väldigt svårt att få en bild av hur man kan använda kosttillskott på mest effektiva sätt för att bygga muskler. Har läst överallt på nätet, inklusive här på forumet.

Jag vet, om man får i sig tillräckligt med protein genom mat så behöver man inte använda kosttillskott. Så, då var det sagt, alltså behöver det inte upprepas igen. Jag undrar naturligtvis om man ändå använder kosttillskott, för att man förmodligen har svårt att få i sig tillräckligt via kosten. Dom tre kosttillskotten jag undrar kring är proteinpulver, kreatin och EAA. Hur används dessa tre på mest effektiva sätt?

Proteinpulver -> Kan ju tas hur ofta man vill för att få i sig mer protein. Men om man ska ta det en enda gång om dagen, är det mest effektivt direkt efter träning?

Kreatin -> Brukar jag ta tillsammans med proteinpulver efter träning. Men har läst att det behövs en ”stegring” när man använder det, där man ökar successivt för att sen ta en paus helt och hållet. Men andra anser att detta inte behövs. Vad gäller egentligen?

EAA -> Denna är klart svårast att få grepp om, finns mycket motstridande uppgifter om denna. Har förstått att EAA är bättre än BCAA baserat på att EAA har alla essentiella aminosyrorna, vilket BCAA inte har. Jag vet, man får i sig alla essentiella aminosyror via proteinrik kost eller proteinpulver med. Men om man ändå vill använda EAA, hur gör man det effektivast?

Har läst på vissa sidor att EAA är bra att ta innan träning på fastande mage för då tas dom upp snabbt i kroppen, motverkar muskelnerbrytningen, ökar proteinsyntesen och kan t.o.m. göra att man orkar mer. Eftersom EAA tas upp fort medan proteinpulver tar några timmar att tas upp är det effektivare på att aktivera proteinsyntesen.

På andra sidor står det att EAA är verkningslöst oavsett när man tar det.
Och på vissa sidor står det att det t.o.m. kan vara negativt för muskelbyggande om det tas innan, då proteinsyntesen bara kan öka en stund i taget och om man då tar EAA innan träning så kommer proteinsyntesen ”ta slut” innan man får i sig proteinpulver (som bygger muskler bättre) efter träning och därav vara negativt för muskelbyggandet.

Vad stämmer egentligen? Om man vill använda dessa tre, hur gör man det effektivast?
Villbygga är inte uppkopplad   Svara med citat