Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-06, 17:41   #45
Kreatinpulver
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Om det är 5,5mg arsenik per kg natriumcitrat och det är totalt 1g (vilket motsvarar 400mg natrium) salt i varje 500ml burk med Monster (står så på förpackningen iaf) så skulle varje drabbad burk ha innehållit 0,0055mg arsenik.

Du måste alltså hälla i dig drygt 200 burkar innan du närmar dig gränsen för förgiftning. Och då har jag räknat att alla de 1g salt i drycken kommer från natriumcitratet vilket det säkert inte gör heller. Om det sedan är 5,5mg arsenik per kg natrium och inte per kg salt så måste du upp i över 400 burkar innan du kan börja prata om förgiftningsrisk.
Tack för ett svar iaf, inte massa trams.

på Wikipedia står 1.548g/kg som LD50. Dock är detta efter lite efterforskning i blod. PÅ andra sidor står det rat LD50 5-8g/kg. Vilket innebär att man kan ha 400g- i en burk.. Då blir det cirka 2mg arsenik. Siffran som jag trodde gav viss information är inte lika bra längre då Coca båla mycket möjligt går efter ld50 oral.

Jag är som sagt ingen kemist men du delar alltså upp det och tänker att det blir 400mg natrium på 1g trinatrium citrat. alltså enligt nätet är E331 smaklöst.

Lösligheten i vatten verkar vara närmare 95% vilket ju knappast ger någon info. Kort sagt är jag tillbaks där jag började man kan ju gå efter innehållsförteckningen, där står citronsyra vid taurin ungefär och taurin finns det 1g tror jag . Fast som vi alla vet kan de slänga om ingredienserna hursomhelst.

Senast redigerad av Kreatinpulver den 2015-03-06 klockan 17:49.
Kreatinpulver är inte uppkopplad   Svara med citat