Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-30, 06:26   #156
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
På tekniksidan har du mycket att hämta på att släppa på nervägen och "fånga" i botten, dvs. bromsa precis på slutet, inte släppa allt "rakt ner i armbågarna".
Din nuvarande teknik kostar massor vilket helt klart kan förklara problemen med stagnation. Nästa rep blir helt enkelt svintung.
Du är bättre på det nu idag än den andra videon; jämför farten på vägen ner, men du har mer att hämta.

Sedan tycker jag inte du ska nöta för mycket chins, två dagar i veckan med fyra-fem set räcker långt! Efter det tappar de flesta generellt kvalité.
Addera istället grenspecifik komplementträning, typ latsdrag med samma bredd i greppet och chinsposition, dvs. istället för knäna i 90 grader vinkel så lägger du fötterna bakom/under rumpan så du bara låser fast dig lätt med höften i sitsen.
Det gör att övningen blir klart mer lik chins och du kan arbeta med fler set + reps.
Du får antagligen sänka vikten något.

Sen får du inse att din målsättning är ganska tuff. Nu vet jag vem du är och självklart kan du uppnå det - men 15 chins för en tjej utan kipping är bra.
När jag tävlade på SM i Athletic Fitness gjorde den näst bästa tjejen 15 tävlingsgodkända dips.
Chins är en övning tillsammans med bänkpress där kvinnor generellt har svårt för, då det krävs så mycket överkroppsstyrka.
Med det sagt, så gjorde Michaela Augustsson 30 tävlingsgodkända chins på samma tävling och slog i princip 80% av männen där. Så 15 kan du fixa.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016

Senast redigerad av forslund den 2020-06-30 klockan 06:28.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat