Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-11, 18:26   #3
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
VIKTIGT: Jag avvaktade massmedians rapporter om "vitaminkosttillskott dödar dig" eftersom det lät som klassisk clickbaiting. Hursomhelst så har en 20+ årig läkare/neurolog/vetenskaplig skeptiker (dvs., medveten om sina egna conigitive biases) skrivit om ämnet nu.

Kardemumman verkar vara att om du äter en "allsidig kost" (dvs., fem portioner "frukt & grönt" per dag; typ 1 kg totalt?) så tenderar vitaminkosttillskott att göra nada och kan till och med skada dig och i värsta fall döda dig i förtid.

Bästa användningen för vitaminkosttillskott är när det har medicinskt påvisats att det är behov för det (via exempelvis Werlabs+läkarundersökning där låga blodvärden framkommer). Vanligt exempel är järnbrist hos gravida kvinnor.

Annars bör du hålla dig till vanlig kost enligt den nya metaanalysen (som också stötte en tidigare metaanalys från 2018; båda länkar finns inuti blogginlägget).

En sak jag frågar mig är hur man kan tillfredsställa sitt naturliga vitamin D-behov under Sveriges mörkaste dagar som snart är alldeles runt hörnet igen.

Praktisk sammanfattning om vitaminkosttillskott enligt den nya metanalysen (som också jämfördes med en äldre metaanalys i samma forskningsområde):
  • For most people, just have a well-rounded diet with plenty of plant-based foods.
  • Prenatal vitamins are useful for women who are pregnant or planning to become pregnant
  • Targeted and evidence based fortification can be useful public health measures.
  • If you have a special medical condition, consult your physician about the proper evidence-based supplementation,
  • Otherwise, vitamins and minerals should be supplemented according to need based on blood levels and medically monitored.
  • Routine vitamin supplementation, outside of these specific situations, is likely of no benefit and may in fact be a net harm.
  • Do not take megadoses of any vitamin or supplement, as increasing dose increases the risk of harm

Källa: https://theness.com/neurologicablog/...tamin-pushers/
Finns en artikel om svenska förhållanden och dvitmain http://www.lakartidningen.se/Klinik-...kada-an-nytta/
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat