Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-28, 12:27   #6004
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av jochen Visa inlägg
Kört 5x5 i ca 8 månader nu och det går såklart segare och segare att öka. Haft en liten knäskada så har fått börja om från noll på knäböj ett par gånger - kör tom stång igen nu ett par veckor och klättrar sakta uppåt igen.
Förutom 5x5 övningarna så kompletterar jag med lite annat efteråt bara för kul. Det ser ut ungefär såhär (övningar på engelska då jag loggar dem i en app):

Pass A:
Knäböj
Bänkpress
Stångrodd
Barbell bicep Drag Curl
Machine Fly
Cable Row / Dumbell Row
Hammer Curls / Dumbell Bicep Curls
Machine Bench Press
Lat Pulldown
Ab Crunch machine


Pass B:
Knäböj
Militärpress
Marklyft
Dumbell Shrug
Face Pull
Cable Rope Tricep Extension
Tricep Overhead Extension with Rope
Dumbell Tripce Extension
Back Extensions
Machine Shoulder Press
Dumbell Shoulder Raise
Dumbell Front Raise

Jag kör nödvändigtvis inte alla ovanstående extra övningar utan varierar lite så gymtiden håller sig till en dryg timme.

Jag börjar fundera på att byta till något annat program - ovanstående hopplock har jag bara hittat på själv utan någon egentlig tanke bakom. Mitt mål är att bli lite mer biffig och vad jag har förstått så ger låga tunga reps som 5x5 effektiv styrkeökning - och om man vill ha massa så bör man ligga på runt 10-12 reps.
Jag gillar även att träna på måndagar, onsdagar och fredagar och ha helgen fri.

Har någon nåt tips på vilka program jag kan kika på som kan passa mig med fokus på volym på främst armar, bröst och axlar? Jag kommer förmodligen fortsätta med knäböj, marklyft, militärpress och bänk bara för att de är kul. Bena får man inte glömma.
Borde du inte tagga ner med egot? Din skada kan väl vara ett tecken på att du har för mycket ego och lägger in för mycket "lull lull" som försämrar återhämtningen och ger härliga skador på kroppen. Skador är det värsta som finns för muskeltillväxten då du inte kan träna.

Skulle ge dig rådet:
Kör Limber 11 innan varje pass. Det är övningar för att snabba på återhämtningen, fixa till rörligeten och förebygga skador.
Börja med Stronglifts och följ det STRIKT! =)

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2019-07-28 klockan 12:28.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat