Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-09, 18:38   #10
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tja,

Lite otydlig rubrik, men jag läser runt här på forumet och nätet och det finns så sjukt många åsikter om allt. Just nu frsöker jag lista ut om det finns någn skillnad mellan att köra t ext 20 set bröst på ett pass och sedan vila bröstmusklerna en vecka eller om man kör bröst 2 ggr på en vecka fast 10 set per pass.

Totalvolymen bli densamma, men man tränar muskeln oftare om man kör 2 pass per vecka. Dock tröttar man kanske inte ute muskeln lika mycket som att köra alla set på ett pass.

Jag utgår självklart från att man har god teknik, regelbunden progression osv. oavsett variant.

Jag personligen gillar över/under 2ggr per vecka då det passar min kropp, återhämtning osv, men undrar om man någonsin kommit fram till vad som är "optimalt" för gemene man.
Vilken frekvens och intensitet man ska köra på beror till 100% på vilka mål du har. Om du vill bli bra på att lyfta så tungt som möjligt i en övning så är det generellt sett bättre att lyfta oftare. I det fallet så är två gånger per vecka att föredra. Du kommer att kunna träna med högre intensitet på det sättet om du vill. Samt att du får in tekniken mycket bättre.

Tränar du bara för hypertrofi så kan en gång i veckan vara lika bra.

Beror på en jävla massa faktorer som spelar roll, enda sättet är att prova sig fram.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat