Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-17, 14:37   #49
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av charmed Visa inlägg
Att löpa, måhända lågintensivt på en dag där du äter 0kcal känns intuitivt som att det skulle kunna vara negativt?

Men någon kanske har en teori/fakta som skulle kunna få mig på bättre tankar?
Tyckte det var fantastiskt skönt, nästan religiöst att ta promenader under fasta. Men att träna med puls om än lågintensivt under längre fasta tror jag inte ger några hälsofördelar. Man mår nog ganska dåligt. Bara för att kroppen av evolutionära anledningar klarar av saker utan stora svårigheter så innebär det inte att det är hälsosamt.

Om man gärna vill springa så tycker jag att det kan vara lämpligt att fylla på med lite kött eller ägg efteråt. Då kan kroppen fylla på muskelglukogen utan att bryta ner den egna muskelmassan, man får i sig lite fett och undviker näringsbrist. Tänker vi återigen evolutionärt så är det kanske just det som skärpan under fasta syftar till, att skaffa föda. Samtidigt hålls många av fastans positiva delar under ordning eftersom en sådan måltid bör bibehålla jämnt blodsocker och eventuell ketos. Rena gissningar såklart.

Numera svarar min kropp inte lika positivt på fasta, jag trivs bättre med regelbundna måltider och fasta är inte genomförbart på samma sätt längre av olika anledningar.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat