Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-07, 13:03   #12
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Hmm, ja fördelen med färre kolhydrater för mig är under diet. Detta känns kanske halvt off-topic, skriver inte så mycket om fördelar med lågkolhydrat, utan snarare om fördelarna med (relativt) högfettskost.

Under diet vill jag hålla ett högre proteinintag och jag kan skära ner rätt ordentligt på kolhydraterna utan att prestationen minskar nämnvärt, detta i kombination med att tillåta mig en högre fettmängd (70-120g brukar jag nog ligga mellan under deff) gör att maten smakar gott (hade jag itne kunnat göra om jag inte dragit ner på kolhydraterna rejält). Hade jag dragit ner fettet under ca 70g märker jag direkt av en prestationsförsämring, mår sämre, blir grinig och får en massa hunger- och sötsug och har svårt att hålla min diet rent allmännt.

Även under normala omständigheter (och bulk) gillar jag att hålla högre på fettet, men kan knappast kalla det lågkolhydrat.

Det högsta fettintaget jag hållt var under en diet 260-270g om dagen, samt 260-270g protein och 260g kolhydrat (var en slump att det blev så). De flesta hade nog legat mycket högre på kolhydrat och kanske hälften så mycket fett vid ett så högt kaloriintag men jag trivdes mycket bättre med denna fördelning, magen mådde bra (det brukar iofs min mage nästan alltid göra) och prestationen på gymmet var på topp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat