Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-12, 17:37   #33
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
En tråd för mig

Så här ser ungefär min träning ut. Det blir sällan exakt så men mängden(5-6 pass styrka, 3 pass löpning) är ganska konsekvent:

Måndag

Pass 1: Intervaller 4x4 min
Pass 2: Bänkpress, militärpress, triceps
Tisdag
Böj, skivstångsrodd, latsdrag, skivstångscurl
Onsdag
Pass 1: Tempolöpning 4 km
Pass 2: Marklyft, bänkpress, dips
Torsdag
Latsdrag, skivstångscurl, biceps i kabelmaskin
Fredag
Distanslöpning 10-20 km
Lördag
Böj, bänkpress, militärpress, triceps

Upplägg för knäböj
Pass 1 är antingen stegrande femmor upp till daily max(120x5, 130x5, 140x5, 145x5) eller en maxtung femma(120x5, 130x2, 140x2, 150x5). Kan vara lägre repsantal också men oftast femmor. Pass 2 är en stege upp till en maxtung etta. Jag upplever att detta endast saboterar minimalt för löpningen, har sällan eller aldrig träningsvärk i benen. Har faktiskt varit uppe på pb-nivåer i böjen alldeles nyligen och har som målsättning att böja 185 kg i år(fem kg över pb).

Upplägg för marklyft
Kör sumo. Inget direkt upplägg mer än att jag även här kör låga repsantal. Går ofta tungt eller ganska tungt. Här har jag under 2018 slagit flera personbästan och tror mig ha ett personbästa(270 kg) om jag har en bra dag.

Generellt kan man säga att jag har alla faktorer i bakhuvudet när jag springer. Säg att jag ska springa 10 km i 4:20-tempo om några veckor, det är mitt mål. Jag böjde tungt dagen innan och det är snöigt och halt ute. Passet jag ska genomföra är 4 km i 4:20-tempo. Då har vi två "mardrömsscenarion":

1. Jag genomför 4 km i 4:20-tempo och det går svintungt. Då tänker jag "oj, kan jag springa i det här tempot med de här förutsättningarna kommer 10 km att gå lätt". I huvudet räknar jag bort någon sekund per km för alla faktorerna som har negativ påverkan och som inte kommer finnas på dagen för loppet: tunga ben p.g.a. böj, taskigt underlag och faktumet att jag inte har tävlingspeppen som jag kommer att ha under loppet.

2. Jag lyckas inte genomföra 4 km i 4:20-tempo, det går långsammare än så. Faktorerna adderas till prestationen och jag tänker att 4:20-tempo kanske blir tufft men kommer att gå.

För mig är det med andra ord ingen katastrof om jag skulle ha sega ben ett löppass(även om detta sällan sker). Jag stressar inte upp mig utan tar det för vad det är. Ser det som ett handikapp som inte kommer att finnas på Dagen med stort D.

Den enda övning som har fått ta stryk av min nuvarande situation är bänkpressen. Där spelar dock även faktumet att jag håller på med en långsam viktnedgång in. Allt annat har gått väldigt bra. Jag tror att rätt mindset är viktigt. När jag böjer tänker jag inte på att jag har löpt några timmar tidigare eller att jag har tappat i kroppsvikt och därmed borde vara lite svagare. Jag tänker istället att jag kan kompensera detta med att gå in hårdare för övningen och ha en bättre inställning till den jämfört med tidigare. Det har fungerat bra för mig. Sedan så siktar jag hellre högt och landar ganska högt än att sikta lågt och även landa lågt.

En annan grej är att löpning och viktnedgång stressar mig på ett positivt sätt. Jag kan inte gå till gymmet och göra det halvdant. Vill jag behålla min muskelmassa och styrka måste jag göra MINST lika bra ifrån mig som om jag inte hade löpt eller deffat. Löpningen är kul men jag är liksom inte beredd att bli smal och svag p.g.a. den.

Mycket text men känner att jag fick med det mesta
Kanoninlägg!!!

För mig har det aldrig funkat särskilt bra att försöka kombinera löpträning och styrketräning. Det bästa sättet för mig har nog varit nån variant av periodisering då jag kört nåt enstaka pass underhållande styrketräning under de veckor då jag prioriterat löpning. Sedan några veckor då jag prioriterat styrketräning och då endast kört kanske två lugna löppass för att försöka bibehålla kondisen.

Även detta har oftast urartat till att jag i princip skrotat det jag varit minst fokuserad på och bara kört det "roligaste".

Jag tror iofs att min styrketräning varit mer benfokuserad, eftersom mitt slutmål med styrketräningen främst varit att förbättra spänst (eftersom jag alltid spelat volleyboll).

Dessutom tror jag att min löpträning nog sett lite annorlunda ut också. Jag har nog oftare haft större fokus på att springa oftare än dig.

Jag har haft perioder då jag helt skippat benträning och enbart kört överkroppsträning. Detta tycker jag funkar väldigt bra att kombinera med löpträning. Men det skulle ju kunna ge tveksamma resultat rent visuellt...



Helt klart intressant att se hur du lyckas pussla ihop det. Det är banne mig inte lätt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat