Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-07, 16:28   #10
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mike Tyson berättade nyligen i en intervju med Joe Rogan att han har slutat träna. Och med "slutat träna" menar han inte bara vad man spontant skulle kunna tro - att han slutat träna boxning. Han menar inte ens vad medelsvensson brukar avse med begreppet: Att han har slutat styrketräna på gym och/eller inte gå på aerobicsgruppträningar längre. Utan han menar att han inte ens joggar. Den enda motion han ägnar sig åt är tydligen att promenera på löpbandet hemma.

Och han har slutat av en anledning som jag finner väldigt fascinerande: För att träning "återaktiverar hans ego". Jag var tvungen att läsa mellan raderna lite för att förstå exakt vad han menade, men jag förstod det ungefär så här: När Mike joggar, eller lyfter bänkpress, eller slår på en boxningssäck, så kan han inte hålla sig från att tänka "nu jävlar ska jag jogga snabbare och längre än alla andra/bänkpressa mer än alla andra/boxa snabbare och hårdare än alla andra". Vilket väl är okej att känna sålänge man blir som folk igen efter att man har tränat färdigt, men för Mike spiller tankesättet över i vardagen, så om han tränar kan han inte hindra sig från att köra över folk i sitt dagliga liv. Vilket leder till tragedier som att han misshandlar, eller betydligt värre.



Jag tycker att det här är oerhört intressant av flera skäl. För det första så har jag aldrig någonsin hört talas om någon annan med samma problem. Tänk att ha så extrem vinnarinstinkt att man inte kan hindra sig från att skada andra när den kickar igång! För det andra är jag imponerad av självinsikten och ödmjukheten det här visar hos Mike. De flesta har problem med att sluta med betydligt mer extrema beteenden om det visar sig att beteendena är skadliga, t ex supande, knarkande eller spelande. Mike har insett att han inte ens klarar att jogga. Det tyder på ett stort inre mod.

Jag slits mellan att vara avundsjuk på Mike för att han är en av få som verkligen har en legitim ursäkt för att inte träna (jag skiter i att flera här på forumet påstår att de älskar träning, jag vet att ni ljuger, vi vill alla häcka i soffan hela dagarna egentligen, ni kan lura er själva men inte mig) och att vara otroligt glad att jag inte har samma problem - jag bävar inför tanken på hälsoproblemen som skulle dyka upp så småningom om jag aldrig fick träna hårt, eller tanken på att behöva hålla ett så okontrollerbart ego i schack resten av livet.

En annan reflektion: Om det är någon som har råd att sluta träna så är det Mike, han verkar ha fysik att slarva med...

Jag rekommenderar dig att läsa Mikes självbiografi. Mycket, mycket läsvärd!

https://www.amazon.com/Undisputed-Tr...rds=mike+tyson

F.ö tror jag att du nog skulle gilla träning mer om du verkligen tog i när du tränade. Blir mkt roligare då...



Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har har tydligen två - eller om det var tre - tama tigrar som har bott hos honom sedan de var ungar. Hoppas de inte hoppar på honom någon gång, det lär varken sluta lyckligt oavsett om det är Mike som får dra det kortaste strået eller om det är katterna som får smaka på hans ego.
Tror faktiskt inte att han har några nu men han hade flera förut men var tvungen att ge bort dom eftersom han reste så mkt och de fort blev för vilda om man inte umgicks med dom varje dag.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat