Visa ett inlägg
Gammal 2020-07-11, 14:40   #23726
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Havregrynsgröt, fil och musli, eller te och mackor funkar bra för mig.

Inte för mycket mat (det tar 3-4 timmar att tömma magsäcken om man lassat i sig mycket) så att magsäcken i det närmsta är tom skulle jag säga är det viktigaste. Dessutom är det en bra idé att gå på dass strax innan man ger sig ut, så kan man slippa det i skogen. Ibland får man fart på magen genom att dricka en kopp kaffe. Så det kan vara en idé c:a 1h innan man tänkt ge sig ut. Dessutom kan man få fart på magen ifall man varit rätt stillasittande hela dagen, och helt plötsligt blir aktiv och börjar hoppa runt och röra sig. Så ifall man tar lite kaffe och kör nån slags uppvärmning i anslutning till där det finns toalett så kan man göra ifrån sig innan man ger sig ut på riktigt.

Dessutom skulle jag undvika att stoppa i mig för mycket protein (iaf i form av kött) det brukar kännas som det ligger kvar och skvalpar i magsäcken rätt länge. Och dessutom har man ju ingen jättenytta av detta under ett löppass.

Jag skulle också säga att äta 1h är väldigt nära inpå. Så nära inpå skulle jag helst bara käka en banan. 2-3h innan så kan jag tänka mig att käka 1dl havregryn (i form av gröt) med lite mjölk och sylt. Ifall det är spagetti och köttfärssås skulle jag nog vilja vänta minst 3h innan jag springer (eller bara käka en barnportion).

Det brukar sägas att mejeriprodukter är svårsmälta och bör undvikas närmsta tiden innan ett jobbigt träningspass. Själv har jag dock inga problem alls med mjölk eller filmjölk och ost.
Tackar. Brukar lägga det längre ifrån men ibland blir det svårt med planeringen.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat