Visa ett inlägg
Gammal 2020-07-10, 12:26   #23719
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
svenbanan

Okej. Det verkar fungera i alla fall, men det är ju tidig forskning så jag väljer att "riskfördela" och springa olika typer av intervaller. Man menar att man faktiskt hamnar i "range of VO2-max" om man lägger upp det på det här viset.

Jag kan ha tolkat fel, här är studien:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31621643/

Edit: att hålla intervaller längre än 5 minuter verkar då vara en variant av studiens upplägg, inte exakt vad som gjordes
Det finns ju massor av varianter för att köra intervallträning. Det finns ju också Billat-intervaller vilket är nåt i stil med 30s i vVO2max, sedan en kort joggvila och 30s igen... Och så håller man på på det sättet tills man inte längre klarar att ta sig lika långt på dessa 30s som man gjorde till en början. Tanken med dessa är att intervallerna är såpass korta att man kan ackumulera en totalt sett större tid vid det aktuella tempot (vVO2max) och att man på så sätt kan bli snabbare vid sitt VO2max-tempo. Dvs resultatet är mer att vVO2max blir bättre än att VO2max blir bättre.

Sen är det väl också så att de där Billatintervallerna ändå också funkar bra för att förbättra VO2max också. Fast det är inte det egentliga syftet.

Här är förresten klippet om CV jag länkade till för någon månad sedan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat