Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-01, 22:59   #23614
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Hur mycket av ens form/”fitness” kan man behålla genom att bara hålla uppe veckototalen?
Ligger just nu runt 11-12 mil i veckan, men har ingen motivation nu att köra tuffare pass.
Så standard passet ligger runt 15-18km i 4:20-4:40 tempo. Ett längre på helgen.
Kanske ligger runt 1:22-23 på halvan nu. Inte fått testat på ett tag nu. Så har egentligen rätt dålig koll.
Men vill ligga i slagläge för sub 3 på maran om det blir nåt till hösten.

Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Har legat på runt 12 mil per vecka kanske 5-6 veckor nu. Innan det kanske runt 9.
Men då körde jag minst 2 riktiga kvalitetspass i veckan. Så ökningen utan hårda pass är nog rätt väg tänker jag.
Om det blir några maror i oktober/november vill jag ligga bra till för att bara behöva köra tuffare 10-12 veckor.
Kan kanske försöka komma upp i 13-14 mil någon vecka om det hinns med.
Ifall du tidigare sprungit runt 90km/v och nu kört 120km/v så kan det ju kanske tänkas att du helt enkelt är jäkligt sliten av en såpass mycket högre volym. Ett av tecknen på överträning är just att man tappar motivationen och tycker träningen suger.

Ifall detta är fallet så kanske en eller ett par veckor helt utan träning och sedan bygga upp volymen lite försiktigt igen kunde vara nåt. Kanske börja från 50km/v och öka med 5-8km/v, och inte köra någon snabb löpning de första veckorna. Tror det var ungefär så jag gjorde för ett antal år sedan då jag åkte på nån variant av överträning.

Då har jag iofs varit lite mer övertränad än vad det låter som att du eventuellt är. Jag klarade inte av att hålla mitt tävlingstempo på 10k i längre än 3k, då jag försökte mig på nåt slags testpass efter ett tufft träningsblock. Då hade jag också brottats med lite motivationsproblem och plågat mig genom en hel del pass. Sen när jag backade ner i volym så minns jag att jag tyckte det var jobbigt att bara hålla ett lugnt distanstempo, dvs långt under pratfart. Jag vet inte om det är möjligt att få riktigt samma typ av problem av enbart mängdträning i lugnt tempo. Men det kan ju tänkas att det kan utvecklas till nåt liknande ifall du bara "våldar på".

Senast redigerad av svenbanan den 2020-06-01 klockan 23:01.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat