Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-24, 21:48   #63
jontahontas
Registered User
 
jontahontass avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 155
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
För Pride var ju inte kommersiellt alls? Där pratar vi folk som inte förtjänade titelmatcher ändå fick gå upp.
Jag tror Feder krävde för mkt pengar. Varför skulle Dana bry sig ifall Fedor risade alla HW i UFC? Ifall han ändå slåss för UFC genererar det ju pengar till Dana. Tror du Dana blev nöjd när Crocop åkte på däng två gånger och folk tappade intresset för honom?
Kwon postade en hel lång radda om "the fall of PRIDE". Där stod det väldigt mycket om Fedor och hans karriärsval. Min uppfattning är att fighters ö h t inte har massor att säga till om (beror ju på såklart, alla är individer med olika relationer till sina managers osv) utan att det snarare är någon annan som bossar runt och tar besluten. Fedor verkade snarare vara en puppet i ett större spel vilket förstärktes ytterligare av att han inte förstår japanska. Kanske var så du menade (att det var hans manager och inte han själv) när du skrev att Fedor krävde för mycket pengar? Hur som, har du inte läst det innan var det ganska kul läsning, även om det är starkt speglat av skribentens egna åsikter. Finns ett par sidor bak i den gamla tråden.

I övrigt håller jag med dig delvis. Pride hade ju turneringar vilket ger en mer överskådlig blick av vem som är bättre än vem. Vinnaren av denna turnering kunde man också verkligen kalla bäst. Å andra sidan så får ju publikfavoriterna möta rätt mycket cans. Mirko fick ju sparka ner rätt många sopor till exempel. Så visst styrdes som du säger även PRIDE av kommersialism. All in all tycker jag att UFC borde införa turneringar såsom PRIDE hade.

Sen tycker jag också att man ofta får höra i intervjuer med UFC fighters att "I climbed the ladder by winning this fight. With this victory I´ll be looking at some harder opponents, and hopefully in some near future even a title fight". Det är ju uppenbart att det finns någon form av rankingsystem, om än lite luddigt. Även Dana White talar i termer av ranking när han får frågor om hur ledet till titelfight ser ut.
__________________
jontahontas är inte uppkopplad   Svara med citat