Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-13, 13:11   #15184
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Enorm skillnad tycker jag. Man brukar ju säga att varje kg gör 30-60 s. per mil allt annat lika. 10 kg lägre vikt gör alltså minst 5 minuter snabbare tid på 10 km.
Bortser man från arbetsekonomin så kan man ju uppskatta prestandaförbättring men det är enklare att räkna i procent än i absoluta tal. 10 kg är 10% av 100 kg och 20% av 50 kg. Angående tiden, 10% av 6 min/km är 36s och 10% av 4 min/km är 24s.

Om vi utgår från en 75 kg man som springer milen på 45 min och som går ned 10 kg så är det en 13%:ig viktnedgång som håller en kilometertid på 270s / km. Den nya kilometertiden blir 235s/km eller 3:55 min/km.

Fast det är lurigt att bortse arbetsekonomin. I teorin kan det vara alltifrån nära noll i absolut förbättring till i vissa fall kanske t o m förbättrad arbetsekonomi.

För en person inom viktspannet, säg 60-80kg, med ett tid på milen, säg 40-50 min, skulle jag säga att varje kg viktnedgång motsvarar normalt en sänkning i tempo på 2-3s per kilometer. Desto tyngre person och snabbare tid desto mindre förbättring på kilometer per kg. Desto lättare person eller långsammare på milen desto fler sekunder snabbare per kg.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat