Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-02, 10:40   #3916
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
Igår avklarades min första session med draken!

Något utav en milstolpe får jag säga!

Gick en 3-dagarskurs i kitesurfing i maj. It wuz awsum!

Därefter har jag plöjt interwebbsen i min research för att skaffa en egen drake, den anlände häromveckan. Fick också tag på en begagnad bräda (stört snygg är den dessutom!), och igår var jag ute hos den snacksalige Kent som säljer surfprylar, och köpte mig en supercomfy sele!

Såatteh.. ut å surfa då?!

Jag tog mitt stuff och hoppade på bussen ut till Lomma. Jag är rätt noob på det här med att läsa av vindkartor och sånt, så det var lite av en chansning att det skulle vara en bra dag att åka ut. Skulle det blåsa för mycket för min drake på 11 kvm? eller för lite? Eftersom google inte kunde svara på den frågan körde jag på trial and error-metoden istället. Jag visste att vindriktningen var rätt iaf ^^


Ohoj, nejmen då riggar jag väl upp åbäket då? hur var det nu, hmm.. det var många kajtare på stranden så jag tittade på vilken riktning de parkerat sina kites, och lade upp min åt samma håll. Jag upptäckte att jag missat att ta bort en papperstag som fortfarande satt kvar i draken, och blev således påmind igen om vilken n00b jag är!



Linor å allt riggat, draken pumpad, våtdräkt på, sele på... Haffade en annan surfare och bad honom hjälpa mig launcha. Upp med draken i luften och jag åkte med! Han tipsade om att jag skulle de-powra, jag typ va? det fick vi inte lära oss på kursen?
Jag skickade draken rätt ner i marken istället och sen visade han en liten powertamp man kan reglera för att få den mindre kraftfull. Smart! Ok, nytt försök. En annan kajtare såg oss och fattade att jag nog var lite ny så han kom fram å hjälpte mig han med, stod bakom mig och gav några små tips medan den andra stod vid draken för att skicka upp den
Blev upplyst om att det nog inte var den bästa dagen att sticka ut å öva som noob! =D Det var väldigt byig vind och blev ganska ryckigt.


Anyways, ut i vattnet och så övade jag lite på att styra draken i åttor, ta ner den åt ena sidan, andra sidan, känna lite på den =)
Så "kajtat" har jag inte gjort, mer bara blött ner mig lite och haft en drake i luften! :P

Jag hade velat gå ut längre där det var djupare och bodydragga lite (åka i vattnet med drakens dragkraft, utan bräda), men det var så satans crowded med kajtare och jag kände mig lite ivägen, så den biten kan vi ta en annan dag!


In igen till land, la ner draken försiktigt, fick hjälp av en annan surfare på stranden att vända ner den på mage. Fan vad hjälpsamma alla är! <3




På busstationen visade det sig att bussen hem gick en gång i timmen, jag missade den med 10 min ^^ Men wat the heck, sommaraftonen var naaajs, nemas problemas!

Sen kom en bil i flygande fläng och tvärnitade på busstationen så skruvarna flög. Han såg ut att heta Stavros Brötalainen Farligson, han pratade polsk-engelska och sa att han också var surfare. Jag kunde inte se nån utrustning genom de tonade bakrutorna, så fördomsfull som jag är tackade jag nej till skjuts och fortsatte vänta. Då slirade en australiensisk surfare in med sin lilla bil och erbjöd skjuts. "Den där var smalare, honom kan jag brotta ner om han hittar på dumheter!" tänkte jag och hoppade in i bilen, hemma i ett huj!


Skitnöjd med att ha invigt utrustningen! Och att jag gjort slag i saken själv so far liksom. Jag var lite nervös innan, så många frågor och undringar och inte nån surfkompis att hålla i handen. Underbart att alla surfare jag pratade med på stranden var så hjälpsamma och snälla! Och så kan jag ju konstatera att surfbräda är den nya liftartummen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nodan Visa inlägg
Madame är awsome. Alltid. Hon behöver liksom inte göra något alls.
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat