Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-22, 10:20   #9
Ganymedes
winning
 
Ganymedess avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
Jag tror nog att han kanske visst stod för sina åsikter men att han inte var villig att få stryk (eller värre) för att bevisa det för dig eller dina gelikar.

Lite som de kristna som på plats konverterade till islam då de var gisslan, för att rädda sitt eget skinn. Varken de eller han tyckte nog att det viktigaste var att stå för sin åsikt i ord med tanke på vad det skulle kosta dem. Men jag tror att de knappast konverterade till islam i sina hjärtan; de stod nog för sina åsikter inombords ändå. Fegt eller strategiskt? Oavsett vilket så kanske det finns en poäng i att välja sina strider.

Vad hade killen i din berättelse att vinna på att åka med och säga det i ansiktet på en person som bevisligen redan har tveksamt förhållande till rätt och fel? Tror du att din och din kompis "respekt" skulle läkt den inslagna pannan han troligen skulle fått? Varför skulle han vara villig att offra sin hälsa för att behaga dig och din kompis?

Bortsett från det, så förstår jag ändå till viss del din tanke. Jag tycker också att det är alldeles för många mesar i samhället som inte kan stå för vad de tycker när det väl gäller. Men till skillnad från dig så verkar jag ha andra krav på när det ska vara meningsfullt att göra just det. Det ska ju finnas någon mening.

Du (?) och dina hårdare vänner lever inte under samma förutsättningar som killen du skrämde skiten ur på restaurangen. Så långt har du rätt. Men precis som du kräver av honom, kanske du och ditt gäng kan unna er att fundera på hur han har det och hur han ser det? Han kanske har skött sig hela sitt liv, men ändå ser han massa personer som stryker omkring och saboterar, stjäl, misshandlar och beter sig som neanderthalare. Han kanske inte gjort en fluga förnär, men har ändå blivit rånad på sin mobil eller haft inbrott t.ex. Är det rimligt att en person som är skötsam (oavsett förutsättningar) ska få en massa skit och sedan uppskatta det genom en malplacerad "förståelse"?

En sak som jag läser ut av ditt inlägg är att ni gör som ni gör för att överleva. I ren desperation. Då kan jag förstå att man begår brott som ger ekonomisk avkastning, eller stjäl mat eller t.o.m transportmedel. Men att springa runt och hota, misshandla eller bara vara ghetto-hård ger ingen respekt, förtåelse eller desperationssympati hos gemene man. Sedan tror jag också att den grupp du pratar om har svårt att skilja på orden "rädsla" och "respekt". De är inte synonyma...

En sak håller jag nog med dig om iaf: hårdare straff hjälper inte. Bevisligen inte. Daltande (som vi sysslar med nu) hjälper heller inte. Så vad är lösningen?

Nåväl. Min personliga åsikt: De som hamnat fel i livet (oavsett orsak) ska få en ärlig chans att ta sig ur det. De som inte tar den chansen när den ges, utan väljer att gång på gång begå allvarliga brott och förstöra för övriga i samhället, tja, de bör man inte släppa ut igen...
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat