Visa ett inlägg
Gammal 2017-11-29, 06:00   #15
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Såg att det var någon i Borås Tidning idag som hade synpunkter på det här med "tävlingsätande" och så var det en bild på dig med burgarna! Har inte läst artikeln eftersom jag inte är plusmedlem. Har du läst den?

Hur som helst ska jag försöka slå rekordet nästa vecka!
Gött! Gör ett försök. Det är många som försökt och spytt på vägen. 1 år höll det gamla rekordet =) Jag har kommenterat artikeln i Borås tidning med dessa rader och även kopierat hela textinnehållet för den som är intresserad.

Mycket väsen för ingenting… eller vindpusten i vattenglaset =)
Jag håller i vissa delar med Cecilia och jag poängterar själv i artikeln att det på ”inget sätt är nyttigt”. Utöver det är själva ”grejen” både sjukt kul och förstås helknäpp. Däremot håller jag inte med om själva definitionen av ”sjukt beteende”. En bra definition på ett beteende tycker jag är hur jag vanligtvis handlar i förhållande till min omvärld. Det här är ju inget jag ”normalt” gör eller ens skulle vilja göra eller önskar att andra gör. En engångsföreteelse är inte ett beteende kära Cecilia Folkesson.
Men jag får nog ge rubriksättaren en extra eloge för den smaskiga rubriken… Det finns en massa andra aspekter av det, inte minst etiska, men ibland kan jag helt enkelt inte låta bli att anta vissa utmaningar. Barnsligt, omoget och dumdristigt. Tja, förmodligen, men sjukt kul var det trots allt.
Snart är det i alla fall dags för det mer legitima frossandet för gemene man där alla julbord staplas efter varandra och sedan är det ju inte långt till påskens alla läckerheter, men under tiden tar vi några hundratals fikastunder för att vi måste ju njuta mellan varven…
-----------------------------------------------------------------------------
Eftersom man måste vara prenumerant för att läsa artikeln kan du läsa fullängdstexten nedan:
”En restaurangkedja i Borås uppmanar sina kunder att tävla om vem som kan äta flest hamburgare på tid som en ”kul grej”.
– Det är ett sjukligt beteende, menar en kostrådgivare från Borås.
De tävlande har en timme på sig att äta så många hamburgare som möjligt på Hell‘s burger i Borås.
Vinnaren väljs sedan in i en så kallad ”Hall of fame” på restaurangens hemsida och får sitt namn uppskrivet på en topplista.
– Det är mest en kul grej. Folk kommer in och vill slå rekordet hela tiden, säger Fadi Kara som är en av delägarna i restaurangen. Han ser inga hälsorisker med tävlingen.
– Det är träningsmänniskor allihop som kan det här med kost och hälsa. Skulle vi märka att någon mår dåligt är det klart att vi säger till.
Nuvarande rekordet slogs i helgen. Christer Torstensson från Borås åt då 20 hamburgare, vilket motsvarar cirka 2,9 kilo kött, på en halvtimme. Måltiden avslutade han med en milkshake.
– Jag är fortfarande ganska mätt efter den måltiden, skämtar han.
Han tävlar i bodybuilding, är kostrådgivare på fritiden och fastar i perioder, något som också ska ha gjort honom redo för tävlingen.
Hela veckan såg han till att ligga på ett kaloriunderskott för att kunna få i sig så många hamburgare som möjligt.
– Jag gillar utmaningar och är medveten om att en del förfasas över det. Det är extremt och inte på något sätt nyttigt, men det är det inte att springa ett maraton heller. Fast då hör man ingen gnälla över att det är skadligt för kroppen.
Cecilia Folkesson, kostrådgivare från Borås menar att tävlingen uppmanar till hetsätning.
– Det är verkligen ingen ”kul grej”. Jag kan inte säga att det är en hälsorisk, men det uppmanar till ett sjukligt beteende rakt av, säger hon.
Kostrådgivaren Cecilia Folkesson från Borås menar att tävlingen uppmanar till hetsätning.
Att äta så mycket kött på en och samma gång är dock inte skadligt för kroppen, menar hon.
– Även om du trycker i dig 20 hamburgare tar kroppen hand om det och återställer sig. Det är dock inte bra att konsumera så stora mängder mat vare sig det är kött, socker eller något annat.
Hon påpekar också att miljön är en viktig aspekt när det handlar om att äta så mycket kött.
– Kött har en stor miljöpåverkan. Om man nu måste tävla i att äta något snabbt hade det ju varit bättre att äta tio kilo broccoli istället, gärna närodlad.
Fenomenet med ”matätartävlingar” är relativt vanligt utomlands. På Coney‘s island i New York anordnas årligen en tävling som går ut på att äta så många varmkorvar som möjligt på tio minuter. Det nuvarande rekordet är 72 korvar.
– Ju mer amerikaniserat det blir här, desto mer tar vi efter det beteendet. Egentligen är vi ju uppväxta i en kultur som visar stor respekt för mat och där vi helst inte slänger någonting, menar Cecilia Folkesson.”
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat