Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-13, 15:06   #6
Shajjn
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 364
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest Visa inlägg
Vad menas med kolhydratlösning. eller, CES carbohydrate and electrolyte solution, som det hette.
Och hur kom de på iden att skölja munnen med det?
Tog kroppen upp det i munnen? Sån här engelska är skitsvår för mig att läsa och samtidigt få ut något vettigt utav.
En sportdryck innehållande en blandning av glukos och sukros.

Det visades i en tidigare studie att kolhydratlösning som intogs via dropp hos försökspersoner, som fick utföra en kortare ansträngning (typ 45-60min), inte förhöjde deras prestation. Artikelförfattarna till samma studien föreslog att att munnen kunde ligga bakom den prestationsförhöjande effekten i andra liknande studier, fast där man druckit lösningarna.

Nja, i denna studien tror man att nervsignaler från kolhydratrecepetorer i munhålan undertrycker "trötthets-signaler" från muskler som når vissa delar av hjärnan.

Om jag ska dricka sportdryck nångång under ett pass tänker jag låta det skvalpa runt lite i munnen (~5 sekunder) innan jag sväljer det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer ju att man trycker dit ett inlägg som är så optimalt att det inte finns så mycket för någon annan att tillföra efter det.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
Shajjn är inte uppkopplad   Svara med citat