Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-21, 11:23   #182
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Tack så mycket

Angående det sista, så: ja, kan känna mig rejält sliten om jag deffat för hårt exempelvis. Har blivit två refeeds denna veckan och ändå varit viktstabil så lite måste man nog gå på känsla också.

Allt går ju inte att räkna på exakt heller. Kommer exempelvis sommarjobba och då blir det ökat vardagsaktivitet, kör nog på +400 kcal för själva arbetet och sedan blir det massa extra för typ 2 timmars cyklande också.
Men ska bli kul - mer arbete=>mer mat
Ja, mycket optinoja. Men (!) om du ändå kcalräknar och är rädd för lägga på dig onödig fettmassa, vid deff> balans> långsambulk, ta tillfället i akt, håll koll på vikten och det andra (humör, prestation osv). Kcalräknar man under deff tycker jag man kan fortsätta efter deffen efteråt och fortsätta kcalräkna, de första veckorna, för att hitta sin "nya" energibalans. Optimera kaloribalansen, peaka den, istället för hoppa rakt upp 'på sin gamla energibalans' (pre-deff balans, där den var peakad), lägga på sig 5kg onödigt fett. :P
Fungerar säkert utmärkt för många utan kcalräkning, alltså äta efter hunger. Gör tyvärr inte det för mig!


Går du från energibalans på 3000kcal nu, stillasittande (ish). Till aktivt jobb och två timmars cykling, då hade jag hoppat upp till 3500kcal direkt, minst. (Som du typ skriver.)
____

Fan vad allt jag skriver kommer fram som optinoja. Svårt att få fram hur jag menar, behöver inte vara så avancerat. --- Håll koll på kroppsvikten, står du still i flera veckor, ät mer.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat