Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-13, 22:51   #174
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Du kan ha produktion som skapar värde även utan krediter men jag håller med dig om din analogi med tidsmaskinen. Jag skrev faktiskt ett sådant stycke till min andra herre här men raderade det.

I övrigt tror jag inte du behöver förklara detta för _mig_ så mycket som till andra
Absolut, jag menar endast att krediter KAN hjälpa till att skapa värde (samt att det förstås skulle vara mycket svårare utan krediter, eller finansiella marknader över huvud taget).

Apropå krediter och investera i börsen som Per Vers talade om kan det måhända vara värt att även nämna hävstångseffekter. Det används trots allt flitigt av investerare och traders för att öka avkastningen på eget kapital. Genom lån kan man köpa sig mycket starkare positioner till mindre andel eget kapital, vilket ökar den möjliga avkastningen (samt givetvis risken). Det är också vad Svenssons gjort med sina bostadsrätter.
Jag kan inte hålla med Per Vers om att det är korkat, inte när smarta människor gjort ohemula pengar på det. Däremot vore det förstås korkat att inte hantera risken på ett vettigt sätt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat