Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-13, 21:34   #173
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag skulle snarare säga att ekonomin expanderar genom produktion. Pengar är trots allt bara en intermediär till varor och tjänster.
Krediter agerar snarare tidsmaskin. Det gör det möjligt för dig att göra idag vad du annars hade kunnat göra imorgon. Något som, för all del, kan ha positiv inverkan på produktionen.
Får du exempelvis in en stor order på "Hurrils marklyftstrikåer" kan det vara ett utmärkt läge att låna pengar till en symaskin, så du kan leverera trikåerna bättre, billigare och snabbare. Kostnaden kommer förstås senare men har du gjort ett positivt netto har du bidragit med tillväxt till ekonomin.
Om du däremot lånar pengar till ett lastbilsflak med öl, för att sitta på en parkbänk och supa till lite skön hårdrock, då kan vi inte gärna tala om en ekonomisk tillväxt. Det är inte så att bryggeriet automagiskt ökar produktionen, och såframt bryggeriet inte gör det skulle ölen snarare bli dyrare. Mer pengar i förhållande till varor innebär att pengarnas värde urlakas.
Du kan ha produktion som skapar värde även utan krediter men jag håller med dig om din analogi med tidsmaskinen. Jag skrev faktiskt ett sådant stycke till min andra herre här men raderade det.

I övrigt tror jag inte du behöver förklara detta för _mig_ så mycket som till andra
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat