Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-16, 16:25   #31040
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Okej, jag ska se om jag kan förklara i text.

Om man kör en goodmorning squat (eller bara generellt är väldigt framåtböjd) kommer förhållandet mellan rumpan bak och kroppen ner vara förskjuten mer åt rumpan bak än kroppen ner. Och det är så du faktiskt initierar dina knäböj. Tar man ut mycket eller all bakåtföring av i ett tidigt stadie av ett lyft har du inte så mycket tillgodo i slutet. Om man tänker sig att man istället portionerar ut bakåtföringen under lyftet på vägen ner kommer du att träffa din sweet spot i bottenläget. Det är ungefär samma procedur som du brukar prata om med tjejer som svankar massor på vägen ner att man får en buttwink i bottenläget; man har inte så mycket rörlighet kvar i de andra lederna.

Som du ser på bilden nedan är vinkeln mellan överkropp och lårben mer än 45 grader på de röda bilderna, i ditt fall tror jag att det beror på att du initierar rörelsen med rumpan och därför tar ut max av den rörelsen först. "Nedgången" bör tas ut i knäna lika mycket eller mer än i röven bak, vilket jag tror är det ceejay också säger.

Klarar du inte av det på mycket tunga vikter får du ju avgöra om det är något du eftersträvar eller ej.

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet

Senast redigerad av Scratch89 den 2018-03-16 klockan 16:26.
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat