Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-16, 11:40   #31037
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tänker att hastigheten egentligen inte är något problem med eftersom det accelererar neråt blir det ju onödig kraft som måste ta vägen någonstans. Jämför med t.ex en bänkpress där man generellt kan sänka stången snabbt men i det närmaste hydrauliskt, och man saktar ner vikten precis ovanför bröstet (men kanske sänker snabbt i toppen). Man kommer ju åt stretchreflexen ändå!
Effekten av stretchreflexen blir större om det är högre hastighet. :-) Det är en avvägning!

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
EDIT: Angående rumpan i starten så är det kanske för att du aktivt pressar bak rumpan och inleder lyftet med det? Jag har nu börjat instruera folk att man ska tänka sig att rumpan ska gå i 45 graders vinkel bakåt under lyftet, dvs att man aktivt pressar bak med rumpan men inte fullt från början. Detta samtidigt som man låter knäna gå utåt/framåt i jämförelse.
Kan du förklara det på ett annat sätt? Jag kan inte utföra en knäböj utan att rumpan rör sig bakåt först, såvida jag inte skall göra mina knäböj i högklackat. :-)

Eller menar du med "starten" när jag går upp från bottenläget? I så fall är det just det som är min fundering i inlägget: att trycka bak rumpan är inte ett medvetet val. När lyft blir väldigt tunga händer saker som man inte kan styra över helt och hållet. Har man då en svaghet någonstans kommer kroppen att utföra ens instruktioner genom att ta bort svagheten. D v s, låta benen arbeta lite mindre i det svagare läget.

Den biten är jag redan rätt säker på (att jag är för svag i framsida lår). Det jag klurar på är om det är ytterligare något jag har missat.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2018-03-16 klockan 11:44.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat