Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-14, 15:55   #11072
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag tror det kan vara lika delar avundsjuka, lika delar oförstånd, dvs de ser dig som normalviktig och förstår inte varför du ska späka dig. Eller så känner de sig lite pressade över att någon tar tag i sin vikt.
Oförstånd är det nog i detta fallet, personen i fråga är själv smal och dessutom lite äldre(orimligt om hon vore avundsjuk). Annars kan det nog absolut vara som du säger, kommer vikt på tal så kan vissa bli lite pressade över att person X som i hälsosyfte inte behöver gå ned i vikt gör det ändå medan person Y som verkligen behöver gå ned i vikt inte gör det. Det blir lite som ett hån om jag gör det "på skoj", bara för att jag känner för det liksom, medan det för någon annan är en extrem börda som de har misslyckats med i 20 års tid.

Med detta i åtanke så förefaller en av de kommentarer som jag har stört mig mest på genom livet helt obskyr Det var en liten pik från morsan om att "du var finare i kroppen förut" när jag fortfarande bodde hemma, var nyfrälst hobbylyftare och försökte gå upp i vikt. Jag blev så jääävla irriterad då jag tyckte att det var skevt att hon använde sina ideal(springa och vara smal) för att pracka på mig vad som var rätt och fel. Mitt ideal var ju att slå pb i bänkpress. Kommentaren hade givetvis motsatt effekt och jag gav mig istället ut på ett quest att bräcka 100 kg kv

Förvisso bara med en kommentar som underlag men hela min övriga vuxna omgivning oroar sig alltså över att jag ska bli för smal medan min egen mamma i princip säger "du är för fet, gå ned i vikt"
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat