Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-26, 10:51   #116
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Hur utmanande och stimulerande tycker ni det är att jobba som fysioterapeut? Har tänkt på det länge, men mardrömmen är att sitta på en vårdcentral och skriva ut övningar till folk som har ont i handleden eftersom att de sitter vid datorn för mycket, i stället för att t ex jobba aktivt på något rehabiliteringscenter med människor som opererats, varit i koma osv.

Överlägset vanligaste besvärsområdena i primär-vård och som privat Fysioterapeut är ländrygg, axlar/nacke/skuldror/axlar, höfter och knän. Det är verkligen inte vanligt att träffa patienter med smärta i handleder/händer. Jag har ca 200 patientbesök/månad och det kan gå månader mellan de gånger jag träffar någon med smärta i händerna.


Om jag generaliserar skulle jag säga att plus-sidan med yrket är att göra detektivarbetet och det blir bara mer och mer spännande ju mer man lär sig/vidareutbildar sig. Det negativa är lönerna som i vissa delar av landet är rent skrämmande. Man kan förvisso tänka att lönen inte är det viktigaste; bara jag har ett stimulerande arbete. För mig är det dock svårt att komma ifrån det faktum att vi alla går i pension och då vill man också kunna leva ungefär som man gör de yrkesverksamma åren.


Jag tror och hoppas att merparten av alla fysioterapeuter går in på ca 26 000/månad och efter några år ligger man nog en bit över 30 000. Med mycket vidareutbildning kan det nog för de flesta som är drivna ändå bli ca 35 000/månad och då lever man ett normalt liv och riskerar inte katastrofalt låg pension. Är man inte nöjd med det kan man alltid arbeta privat och då är det nästan svårt att inte nå statlig inkomstskatt ganska snabbt. Vissa som arbetar privat i eget bolag drar in riktigt mycket pengar och tjänar klart mer än medelsvensson. Träffar man många patienter/månad och gör ett bra arbete kan man i teorin tjäna långt över 60 000/månad, men varför ska man ta ut så hög lön. Då är det bättre att ligga kring 40 000 och ta ut inkomst av kapital i slutet av året. Då blir det ganska mycket mindre som skattas bort.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat