Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-18, 15:00   #25
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Ame Visa inlägg
Det är ganska nära att cykla till skolan/sjukhuset oavsett var i Linköping du bor då det ligger väldigt centralt. Linköping känns inte som en speciellt stor stad även om det bor rätt många här. Det är dock en trivsam stad och kul stad att vara student i även.

PBLn går till som så att först öppnar du upp ett fall med din basgrupp där ni läser igenom det som står om fallet och "brainstormar" kring fallet vilket i praktiken innebär att ni skriver upp ord ni inte känner till och som ni tror är viktiga för fallet och att ni diskuterar lite kring vad patienten kan ha drabbats av och vilka tester man borde göra osv.
Efter det så skriver man frågeställningar som ni ska besvara. Sedan är det bara att läsa på hemma bäst man kan om det som fallet handlar om. Huruvida man faktiskt använder sig av frågeställningarna som man gjort verkar variera mycket från person till person, själv brukar jag titta på dem ibland men oftast läser jag bara de kapitel som verkar relevanta.
På andra träffen så går man igenom det man läst. Fördelaktligen så går man igenom de svåra bitarna istället för att bara sitta och rabbla fakta.
Oftast tycker jag att detta är denna delen som är bra med upplägget i Linköping, man får repetera det man läst och man lär sig mycket av att förklara saker för andra. Ibland så tycker man att man har bra koll på något och förklarar detta och sedan ställer någon en fråga och man inser att det fanns en del man inte hade koll på ändå. Det gäller att ha lite tur med gruppindelningen.

En sak som kanske an vara av intresse av att veta är att Linköping kommer att börja med permanent utlokalisering av läkarstudenter till Norrköping, Jönköping och Kalmar. Det innebär att de kommer att ha dessa sjukhus som som bas under hela klin-delen av utbildningen. Det blir de som börjar till hösten som är de första som blir utlokaliserade så du kommer inte att påverkas direkt. Men vill du bli placerad i Kalmar permanent så finns möjligheten fast då får du ta uppehåll för att hoppa in i den klassen. Det kan dock bli krångligt då man kommer att göra om lite i själva utbildningsupplägget också så att hoppa in i den klassen kan bli krångligt.
Men efter preklin kan jag vara i Kalmar med start termin 7?

Är lite kluven till PBL, det brukar ha en tendens att inte vara så effektivt med grupparbete generellt. Det kan däremot vara en bra motivationshöjare för att studera regelbundet.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat