Ämne: Hemma pizza
Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-19, 14:02   #30
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 707
Citat:
Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
Är det någon av er andra som försöker göra napoletansk-inspirerade pizzor som också följer Vito Iocappelis tips? Jag började gå enligt ett av hans degrecept ungefär i mitten av 2017 och bytte sedan till ett annat av hans recept som han visade senare. Det känns som att det är jäkligt svårt att få till en jämn kvalité på degen då vissa omgångar ej blir lika luftiga som andra. Jag kom på förra helgen att jag kanske knådar degen för hårt och pressar ut luften och det kan eventuellt vara så. Sedan har man väl inte världens bästa teknik för att platta till degen heller. Det känns som att man till en viss grad alltid tar "död" lite på kanterna när degen skall stretchas. Har ni några problem med att få en jämn kvalité på fluffet?
Hm, har knådat pizzor till och från i tio år, så har fått in en bra teknik som går fort och inte knådar sönder degen. Så kvalitén blir samma varje gång och kanterna blir alltid fluffiga. Jobba sig inifrån och ut och aldrig röra kanterna
Men det tar ju tid att få in en bra teknik som på pizzerior. Men när man väl har lärt sig rörelserna så märker man en extrem skillnad och man glömmer aldrig bort hur man gör det.

En äkta napoletansk deg ska man ju knappt arbeta med, den ska ju i princip dras ut till sin form. Inte knådas/bakas ut som på en vanlig pizzeria. Dom är väldigt svårarbetade och långt ifrån lika enkla att hantera som en mjöligare deg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat